Článek
Jako první má být už příští rok plně nachystán stadión Chalífa v Dauhá pro 68 tisíc diváků. Jeho původní podoba z konce 80. let se mění, prochází rekonstrukcí a díky ní areál, nad nímž nyní ční tři ohromné jeřáby, dostane novou střechu, osvětlení i klimatizaci.
Na stadiónu pracují desítky dělníků, najatých z Nepálu, Bangladéše, Indie či Srí Lanky, a stejně jako v celém Dauhá tu stavební ruch neutichá ani v noci. Chalífa, kde se koná mítink atletické Diamantové ligy, leží uvnitř luxusního komplexu Aspire Zone, kde vedle palem a fontán zní z mikrofonů ptačí zpěv, který však v čase modliteb přeruší hlas muezzína.
Podobně razantní modernizace čeká i stadión Al Gharáfa, v jehož blízkosti se nachází nezbytná mešita s mohutným minaretem. Naopak třetí, už existující Al Rajján Stadium, ležící 40 minut jízdy autem severně od Dauhá, se navzdory původním plánům staví vlastně znovu. „Tam jsou úpravy nejvýraznější. Areál je oplocen a přístup dovnitř zakázán," říká Nasri Ahmed z katarské fotbalové asociace.
Bídná mzda a nelidské podmínky
Ostatní fotbalové stadióny pro MS v Kataru budou úplně nové, kopnuto je zatím jen ve Vakře a na Univerzitním stadiónu v Dauhá. Při zdejším zběsilém tempu výstavby to ale není problém. Pohádkově bohatá země hodlá investovat až 200 miliard dolarů, ale čelí kritice, že dělníky z ciziny nutí pracovat za bídnou mzdu a v nelidských podmínkách.
Britský list The Guardian psal o 44 mrtvých a o zabavování pasů dělníkům. „Zdraví, bezpečnost i důstojnost každého člověka jsou pro nás důležité," tvrdí ale Ahmed. Jenže i šéf IHF Mustafa při zahájení házenkářského světového šampionátu až okatě zdůrazňoval, že při výstavbě arén byly pracovní podmínky v pořádku.
„Dělají tu pro fotbal moc. Budují stadióny a nelámou si hlavu, co s nimi pak. Ale budou fantastické a udělají všechno, na co si vzpomenete," tvrdí český trenér Milan Máčala, který v Dauhá trénuje prvoligový klub Al Ahlí. „Fascinuje mě, že všechna ligová hřiště využijí při mistrovství maximálně jen jako rezervní prostory pro trénink s odůvodněním, že už budou zastaralá," dodává.
K dopravě využijí i lodě
Zatímco v létě, kdy se MS tradičně hraje, panují v Kataru běžně horka přes čtyřicet stupňů, teď koncem ledna je příjemné počasí a teploty jsou kolem pětadvacítky. Proto není nápad přesunutí termínu šampionátu nesmyslný. „Zatím ale slyším, že všichni proti zimě protestují, a nevím, jak by se s takovou revoluční změnou srovnala Evropa," říká Máčala.
Každopádně platí katarský slib, že všech dvanáct stadiónů bude plně klimatizovaných. „Už to tady v Al Saddu mají a my tam hráli, když to měli zapnuté. Na hřišti u lajny jsme měli 24 stupňů, ale nahoře v hledišti už to bylo horší a venku čtyřicítka na padnutí," přibližuje Máčala, jenž jako problém vnímá dopravu, která i v běžných dnech v Kataru kolabuje.
„Zácpy jsou hlavně v Dauhá časté. Nejvíc bych se obával těch přesunů na docela malém prostoru, ale slibují, že tomu pomůže metro," říká český trenér. Katařané se chystají v metropoli postavit visutou dráhu a k urychlení přepravy mezi městy chtějí využít i lodě křižující pobřežní vody Perského zálivu. „Vymyslí cokoli, co nám se zdá fantastické. Teď jsem třeba slyšel o plánu na most do Bahrajnu," usmívá se Máčala.