Článek
Za miliardovými investicemi na starém kontinentu na prvním místě stojí samozřejmě byznys, kdy pomocí firem podporujících kluby hodlají Číňané rozšiřovat svoji obchodní přítomnost v Evropě. Majoritní vlastník Slavie CEFC (China Energy) také začal své pražské impérium okamžitě rozšiřovat – koupil Martinický palác na Hradčanském náměstí a budovu Živnobanky, brzy bude mít v držení téměř poloviční podíl české letecké firmy Travel Service a ovládne skupinu Pivovary Lobkowicz.
Podobný je případ FC Sochaux, jehož stoprocentním majitelem je firma Ledus z Hongkongu. Druholigový francouzský klub, který založila v roce 1928 automobilka Peugeot, od které ho Číňané za 7 miliónů eur (přibližně 189 miliónů korun) odkoupili, si pořídili především kvůli rozvoji své značky ve Francii a v Evropě. Přestože zástupci firmy Ledus proklamují, že jejich prioritou je návrat Sochaux do Ligue 1, z fanoušků jednoho z nejstarších klubů ve Francii jim věří málokdo.
Ovšem za expanzí do Evropy stojí z velké části také sportovní stránka. Číňany žene touha po fotbalovém progresu. Důkazem je spojení s jedním z nejlepších a zároveň nejbohatších klubů světa, anglickým Manchesterem City.
Areál City Etihad navštívil samotný Si Ťin-pching
Čínští investoři zkraje prosince za 400 miliónů dolarů (10 miliard korun!) majetkově vstoupili do skupiny City Football Group z Abú Zabí, jež kromě Manchesteru City vlastní i New York City. Pár týdnů před oficiálním uzavřením obchodu navštívil supermoderní areál City Etihad samotný čínský prezident Si Ťin-pching, průvodce mu dělal britský premiér David Cameron.
„Manchester City je pro všechny vzorem, jak by se měl dělat fotbal. Z poznatků, které na Etihad získáme, budeme čerpat. Naším cílem je vybudovat v Číně podobně finančně silný a fungující klub," uvedl Si Ťin-pching.
Čínské firmy v evropských klubech |
---|
CMC/Citic Capital |
Podíl 13 % ve společnosti City Football Group (mateřská firma Manchesteru City) |
Rastar Group |
Podíl 56 % ve španělském Espaňolu Barcelona |
Dalian Wanda Group |
Podíl 20 % ve španělském Atlétiku Madrid |
CEFC (China Energy) |
Podíl 60 % ve Slavii Praha |
Ledus |
Stoprocentní majitel francouzského Sochaux |
United Vansen International Sports Company |
Majoritní akcionář nizozemského ADO Den Haag Zdroj: BBC |
Zatímco obyčejným Číňanům je nadále bližší zámořská basketbalová NBA než nejpopulárnější hra světa, tamní společnosti za podpory prezidenta, velkého příznivce fotbalu, skupují podíly v klubech napříč Evropou. A ve střednědobém horizontu chtějí změnit to, že země s druhou největší ekonomikou světa nepatří mezi silné fotbalové hráče a reprezentace se na mistrovství světa doposud podívala pouze jednou. Cílem je pozvednout její respekt na globální scéně a vytvořit čínskou fanouškovskou základnu.
„Čína, jako každá velmoc, má ráda, když má pocit všemocnosti. A když sbírá úspěchy ve všem, co dělá," cituje britská BBC Simona Chadwicka, šéfa oboru sportovního podnikání na Coventry University Business School.
„Jednou z věcí, kterou v současné době nedělá zvlášť dobře, je fotbal, globální hra. Čína chce proto vystoupat do polohy, kdy bude respektována na celé planetě jako součást mezinárodního fotbalového společenství," dodává Chadwick.
Čínští rodiče tradičně ve výchově upřednostňují cestu dětí za klasickým zaměstnáním před provozováním sportu. V posledních letech se však začíná poměr obracet. Některé kluby provozují mládežnické akademie, které fungují i jako internáty. Mladí fotbalisté dopoledne chodí do školy, odpoledne trénují.
„Věřím, že s výstavbou dalších akademií na bázi té Manchesteru City se počet rodičů, kteří se rozhodnou dát dítě na fotbal, rapidně zvýší," doufá Si Ťin-pching.
Budou chtít uspořádat světový šampionát
Další věcí, kterou Číňané vstupy do evropských klubů sledují, je smělá touha uspořádat světový šampionát. „V případě Slavie se mluví o účasti v příštím ročníku Evropské ligy. Pokud by se na evropskou scénu dostala, znamenalo by to pro Čínu solidní podporu v uchazečství o světový šampionát. Vlastnictví klubů, které se účastní některého z evropských pohárů, rozšiřuje vliv v Evropské fotbalové asociaci (UEFA). Ve chvílích, kdy se rozhoduje o přidělení světového šampionátu, to může být více než užitečné. Je jisté, že konečným cílem Číny je takový turnaj uspořádat," doplňuje profesor Chadwick.
Zájem o spolupráci je pochopitelně oboustranný. Elitní evropské kluby naopak cítí z kooperace s čínskými partnery šanci proniknout na tamní obrovský trh. Je to jednoduchá rovnice: čím víc o nich bude v Číně „slyšet", tím větší fanouškovskou základnu v nejlidnatější zemi získají.
A zisky z prodejů klubových propriet půjdou do astronomických částek. S tím by ruku v ruce došlo i k navýšení tržní hodnoty klubu. Je vysoce pravděpodobné, že čínská expanze do Evropy nekončí...