Článek
Ztráta pěti světoznámých značek je pro FIFA velkou ekonomickou ranou, jelikož každé čtyři roky tito sponzoři investují zhruba miliardu liber (asi 37 miliard korun). FIFA tak musí nutně hledat náhradu. Zatím jedinou je ruská naftařská a plynařská společnost Gazprom, která se zařadila mezi partnery kvůli mistrovství světa 2018 konaném v Rusku.
Ztráta sponzorů by mohla mít důsledek i na květnovou volbu nového prezidenta. Žádná z odcházejících firem sice nepotvrdila, že se rozhodla spolupráci neprodloužit kvůli korupčním podezřením ve vedení FIFA, ale vedení Sony připustilo, že tato podezření jsou znepokojující. Současný prezident Sepp Blatter by tak mohl přijít o některé voliče.
To si myslí i britský politik Damian Collins. "FIFA je toxická značka. Proto si firmy dbající na svou reputaci rozmyslí, jestli s ní budou spolupracovat," mínil Collins.
Firma Johnson&Johnson vysvětlila odchod přehodnocením strategie a obchodními důvody. "Sponzorování tří posledních mistrovství světa pro nás byl dobrý krok, nyní se ale chceme zaměřit na fotbal na regionální úrovni," uvedla firma Continental.
Partnery FIFA tak zůstávají Coca-Cola, Adidas, Hyundai, Visa a McDonald's. K tomu přibyl Gazprom a očekává se, že s blížícím se MS v Kataru 2022 se bude angažovat také katarská letecká společnost Qatar Airways.
Podle FIFA však nejde o kritickou situaci. "Odchody sponzorů po konci cyklu jsou běžnou záležitostí. Je normální, že se strategie značek mění. Kontrakty byly dopředu naplánovány, že skončí na konci roku 2014. Nyní už vedeme jednání s jinými firmami," prohlásil marketingový ředitel FIFA Thierry Weil.