Článek
Potřebuje český fotbal opravdu Národní stadión?
Určitě ano a vzhledem k mezinárodním úspěchům si ho i zaslouží. Fotbal je také jeden z mála sportů, možná jediný, jehož členská základna se neustále rozrůstá. Navíc fotbal si na sebe dokáže vydělat nebo minimálně zajistit výraznou část peněz.
Jak daleko je projekt výstavby Národního stadiónu na Letné?
Ve fázi studií a projednávání z hlediska projektové dokumentace, kapacity, dopravní obslužnosti, inženýrských sítí, životního prostředí a všeho, co taková stavba vyžaduje, než může být zahájena. Jednání probíhají na příslušných úřadech.
Věříte, že byste mohli začít stavět už v roce 2008?
Děláme maximum pro to, abychom začali příští rok, ale záleží na zmíněných úřadech.
Primátor Prahy Pavel Bém řekl, že nevidí reálně zahájení stavby v roce 2008 vzhledem k výstavbě tunelu a dopravního systému na Letné…
O tomto jeho vyjádření nevím. Naopak z předchozích jednání vyplynulo, že projekt národního stadiónu na Letné má jeho podporu. Je také zahrnut v projektu Praha olympijská. Určitě by bylo dobré, když už bude Letná uzavřená, využít toho i pro výstavbu stadiónu. Ten by měl vyrůst na místě, kde už sportoviště stojí a tyto prostory jsou pro tento účel vyčleněné. Neměly by tedy vzniknout problémy z hlediska územních plánů, pozemků a podobných záležitostí, protože k žádným změnám nedojde.
Máte připraveny varianty, jak bude stadión umístěn, jak bude vysoký a případně jak hluboko se půjde pod zem?
Jsme si vědomi, že v podstatě pod stadiónem povede tunel. Připraveno je několik variant, týkajících se například polohy a výšky stadiónu, které samozřejmě souvisejí i s jeho kapacitou. AG Studio pana architekta Luďka Štefka pracuje na třech základních. Pro sebe jsem ji pojmenoval podle aut. Varianta Octavia by měla kapacitu hlediště asi 31 tisíc diváků a stála by okolo jedné miliardy korun. Varianta Passat by vyšla asi na dva a půl miliardy korun s kapacitou hlediště zhruba 35 tisíc diváků. Největší a nejdražší je varianta Bentley za zhruba 4 miliardy korun a pro 40 000 diváků. U všech se počítá s potřebným zázemím.
Které variantě dáváte největší šanci?
Na všech studiích se pracuje a jsou upravovány podle připomínek, aby plně odpovídaly všem požadavkům, které přednesly příslušné úřady. Z hlediska fotbalu všechny odpovídají nejnovějším trendům FIFA a UEFA, aby se na nich mohly hrát evropské poháry, ale i zápasy světových či evropských šampionátů. To znamená, že by měly být nad standardem, který požadujeme pro první ligu. Všechny tři varianty jsou pěkné, nemám mezi nimi favorita. Bude záležet na tom, co nám povolí příslušné orgány a na co budou finance. Samozřejmě pracujeme i na finančním zabezpečení celé akce.
Bentley je hodně drahý…
Drahý je, ale také největší a nejkomfortnější. My nechceme fotbal vůbec zatížit. Nešli jsme ani do kapacity okolo 50 tisíc sedadel, které UEFA požaduje pro finále svých pohárů. Upřímně řečeno, kdybychom ho sem dostali jednou za třicet let, bylo by to úžasné. Ekonomicky z tohoto pohledu nejsme pro UEFA tak zajímaví. Když pominu tradiční fotbalové evropské země, pak z těch ostatních může finále pořádat a dostat ještě Řecko, Turecko, Rusko. Z bývalého východního bloku už asi nikdo jiný. V rámci projektu Praha olympijská jsme se dohodli, že Národní stadión bude mít minimální kapacitu 31 tisíc diváků. Těch 40 tisíc by bylo maximem.
Byl by ale stadión vůbec využit tak, aby si vydělal minimálně na provoz?
Právě proto nechceme postavit zařízení, které by fotbalu ubíralo peníze. Národní stadión by měl sloužit nejen reprezentaci, ale měla by se na něm hrát i liga, zápasy evropských a domácího poháru. Zapadl by nejen do zmíněného projektu Praha olympijská, ale i uvažovaných šampionátů – mistrovství světa do 20 let nebo mistrovství Evropy do 21 let v roce 2011. A odpovídal by i vizi EURO 2020. Měly by tu být pořádány například i velké kulturní akce. Předpokládáme vytíženost 50 až 60 akcí do roka.
Zatím jsme hovořili jen o Letné, co jiné lokality?
O těch neuvažujeme, pracujeme na projektu Letná a důvodů je několik. Když někdo přijede hrát fotbal, chce, aby to bylo v Praze. Už jsme se nejednou setkali s tím, že soupeř nechtěl přistoupit na variantu jiného města. Letná také proto, že na realizaci projektu by se podílela i Sparta, která by tu hrála. Nemusíme navíc hledat žádné pozemky. V neposlední řadě jsme vzali v úvahu dostupnost této lokality, a to vzhledem k negativním zkušenostem ze zahraničí se stadióny na periferii. Není o ně zájem, nejsou vytížené. Velké problémy s tím má například Stade de France na předměstí Paříže v St. Denis nebo Delle Alpi, ležící kousek za Turínem. Juventus se odtud odstěhoval zpět do města, protože na Městském stadiónu má větší návštěvy než na zmíněném gigantu.