Článek
Zatím sice internet zůstává pro většinu z nich jen v kolonce finančních ztrát, ale v klubech s největším fanouškovským zázemím se výdaje začínají vyplácet. Vyprávět by o tom mohli ve fotbalové i hokejové Spartě Praha, dobře si vede i slávistická konkurence.
Fotbalová Sparta byla v závěru minulého desetiletí prvním klubem, který neváhal vydat významnou částku, aby vybudoval svoje oficiální internetové stránky. Tehdy ještě nebyly takové plány ohledně rozvoje multimédií ani virtuálního e-shopu, přesto pro fanoušky znamenal sparťanský web ohromný přínos.
Proto v roce 2005 klub připravil zbrusu nový projekt, v němž už je počítáno s pravidelnou inovací a také mnohem vyšší návštěvností. "Rozvoji oficiálních stránek přikládá klub velkou váhu. Je to ideální možnost pro kontakt s fanoušky," řekl mluvčí letenského klubu Jakub Otava. Připomněl, že v závěru podzimu rozjel klub paralelní web s názvem www.spartafandislusne.cz, který má pomoci ke kultivaci prostředí na stadiónu.
Před Vánocemi se hodně nakupovalo
Nejbohatší český sportovní klub je ve svých plánech daleko. Dobře se mu vyvíjí třeba prodej klubových suvenýrů. "V průměru se zde během roku udělá každý den kolem dvaceti až třiceti nákupů, ale před Vánocemi byl nárůst několikanásobný. Denně v e-shopu nakupovalo přes sto návštěvníků," popsal strmý vzestup zájmu Tomáš Křivda, projektový manažer sparťanských webů.
Sparta je kvůli průhlednosti svých webových aktivit členem projektu www.monitornet.cz, což je jakýsi audit ověřující skutečnou návštěvnost. Ta sparťanská se pohybuje mezi šesti až sedmi tisíci za den, což ji dostává dokonce na úroveň některých méně navštěvovaných zpravodajských serverů. "Od toho roku 2005 se počet uživatelů zdvojnásobil. Velký vliv na tom má právě e-shop, který jsme rozjeli na jaře 2006," uvedl Křivda.
Není divu, že letenský fotbalový kolos má smělé plány i pro další období. V minulém týdnu například uskutečnil první on-line rozhovor ve své historii. Zájem o rozhovor s trenérem Michalem Bílkem byl enormní a klubový web se tak znovu přiblížil zpravodajským speciálům, kde jsou podobné rozhovory obvyklé.
Sparta připravuje internetové rádio
Smělé plány mají na Letné i do budoucna, především v oblasti multimédií. "Připravujeme sparťanské internetové rádio. Zatím zvažujeme, v jaké bude podobě. Zpočátku asi půjde především o informace a reportáže ze zápasů, ale naším cílem je plnoformátové internetové rádio," prozradil část z plánů Křivda, podle kterého se v nejbližší době klub zaměří také na sekci videogalerií.
Sparta ale nebude přes propracovanost svého internetu premiantem přinejmenším v rozhlasových reportážích. S těmi už v loňské druholigové sezóně přišli nadšenci, kteří pracují na neustálém vylepšování webu Bohemians 1905. Další přední sportovní kluby sice nevěnují webu takovou pozornost, ale třeba fotbalové Teplice se nemají rozhodně za co stydět, protože již před časem rozjely klubovou televizi, kde lze nalézt rozhovory s hráči i trenéry. V trochu menším formátu se o totéž pokouší také Liberec, ale zvlášť v jeho případě platí, že značně pokulhává v základním poslání - informovat o událostech v klubu. Jeho aktuálnost je totiž značně nahodilá.
Snahu každým měsícem zlepšovat svou nabídku ale má i většina dalších fotbalových klubů z elitní Gambrinus ligy. Velmi dobře si vede především odvěký sparťanský rival Slavia. Na stránkách podzimního mistra lze nalézt mimo jiné videosekvence z odehraných zápasů, stejně jako nakoupit klubové suvenýry. Zvláštní pozornost přitahují také specializované stránky nového slávistického stadiónu v Edenu, kde lze sledovat výstavbu nové arény takřka v přímém přenosu, protože na staveništi jsou rozmístěny webové kamery.