Článek
V neděli čeká Slavii ostrý a vyhrocený souboj se Spartou. Je samozřejmě vyprodáno. „Nejstarší a největší rivalita. Soupeření ve všech směrech. Na hřišti, v hledišti i v doprovodném programu nebo marketingu. Máme vyprodáno, Sparta také. Hrajeme na čele, Sparta také. Chceme být nejvíc vidět, Sparta také. Myslím, že to oba celky i celkově český fotbal hodně posouvá,“ zmiňuje Splavec.
Vyprodat derby se Spartou není problém, ale mít narvanou arénu i na prakticky všechna další utkání, to už obvyklé v Česku není. Co klub z Edenu pro své příznivce dělá? Komunikuje s nimi, chystá pro ně program nebo se jim snaží usnadnit dopravu na stadion.
„Cílem je dát lidem kulturní zážitek se vším všudy. Opravdovou show, kterou si užije každý. Po vzoru festivalů kolem německých nebo anglických stadionů či lig amerických sportů, ale stále v komunitním duchu. Od slávistů pro slávisty. Chceme lidi bavit, nedělat konzum. Fotbal samozřejmě zůstává v celém produktu na prvním místě,“ vypočítává Splavec, jenž se sám inspiruje hlavně za oceánem.
🎙️ Před 308. derby promluvil o nejočekávanějším duelu podzimu trenér Jindřich Trpišovský, univerzál Oscar i čerstvý dvojnásobný táta Ivan Schranz. 🧢 🇱🇷 🇸🇰
— SK Slavia Praha (@slaviaofficial) September 23, 2023
Dozvíte se například, zdali vnímají výhodu domácího prostředí nebo jak může týmu pomoci výhra nad Servette FC. 👀
Tři hodiny před zápasem se otevírá fanzona, zvaná #SlaviaFest, jejímž autorem a hlavním garantem je technický ředitel klubu David Šrámek, který se ji snaží neustále inovovat. Červenobílí v ní nabízejí plno jídla, pití, hudbu i soutěže. Před přátelským zápasem s Dynamem Drážďany v ní představili také nové dresy. Před nadcházejícím derby se Spartou se hlavní program vrátí na stadion. Společně s fanoušky budou vybrané chorály provedeny na saxofon a housle. V podání tria Burysax. Další činnost? „Fanzonu jsme pro derby lehce upozadili, protože hlavní je, aby už na rozvičce hráčům fandilo co nejvíce lidí. Věříme, že show se povede a i díky spolupráci s fanoušky vytvoří už několik desítek minut před výkopem elektrizující atmosféru,“ popisuje Splavec. Dalším projektem je například zapojení a výchova nejmenších fanoušků v tzv. choreoškolce.
Důležitou položkou je cestování na stadion do Edenu, které zapadá do CSR aktivit klubu v souhrnném konceptu Za hranice hřiště. Ten není jen o dobročinnosti, ale i o šetrnosti k životnímu prostředí a celkové transparentnosti. Sešívaní apelují na fanoušky, aby se na zápasy dostávali jinak než autem, aby v celé městské části nedocházelo k velké dopravní zátěži.
Intenzivní je spolupráce s Českými drahami, před utkáním jsou posílené spoje a podle statistik klubu se na utkání dopravuje vlakem průměrně pět tisíc fandů. „Stejně chceme přistupovat i k MHD a hledáme další šetrné druhy dopravy,“ přidává Splavec. Sešívaní motivují i příznivce, kteří jezdí autem, aby využívali P+R parkoviště. Z nich se mohou dostat na stadion veřejnou dopravou, do budoucna by z nich mohly jezdit i svozové autobusy.
K vysokým návštěvám pomáhá i nový systém pro permanentkáře, jichž má Slavia jedenáct tisíc. Pokud nemohou na zápas, mají možnost jednoduše v mobilní aplikaci své místo uvolnit. Platí pravidlo třikrát a dost, tedy ten, kdo počtvrté nedorazí na utkání a své místo nikomu nepřenechá, ztrácí předkupní právo pro další sezonu.
Výsledky jsou vidět. „V minulé sezoně nepřišlo bez odhlášení na první čtyři domácí zápasy v průměru na jedno utkání přes 4 000 permanentkářů. Letos jich nedorazilo bez omluvy v průměru jen 430. Bez debat se jedná o největší vítězství nové politiky ticketingu Slavie. Pro zajímavost: na první čtyři zápasy uplynulé sezony se odhlásilo jen něco přes 300 z nich a nyní je průměr 1 500 uvolněných míst na utkání,“ předkládá čísla Splavec.
Šéf klubu Jaroslav Tvrdík nedávno prohlásil, že pokud by měli v Edenu jednou uvažovat o rozšíření kapacity stadionu, musí být zápasy Slavie pravidelně vyprodané a sedačky zaplněné. Nyní to vychází a kvůli práci s fanoušky v nejrůznějších oblastech je solidní předpoklad, že se tento trend bude držet.