Hlavní obsah

I Sokol stěhovavý mění názor cizinců na Rusko. A že se jich tady šampionátovými vlaky valí...

Petrohrad

Připraven jsem byl na všechno, jen cestování od jednoho ruského města k druhému jsem si nedovedl dost dobře představit. Zvlášť při vzdálenostech v prťavých Čechách pomalu nepředstavitelných. Pro Rusy navyklé trávit ve vlacích dny i noci, v kupé se nechávat na palandách uspávat kolejnicovým staccatem, dýchat nenapodobitelný odér, popíjet čaj anebo módnější espresso, a klábosit celé hodiny žádný problém, protože pro ně nepředstavuje problém vůbec nic.

Foto: Zdeněk Pavlis, Sport.cz

Sokol stěhovavý, jak pokřtili Rusové svůj rychlovlak Sapsan, ujede 634 kilometrů mezi Moskvou a Petrohradem za necelé čtyři hodiny. A s veškerým komfortem na palubě.

Článek

Zkuste ale dva tisíce kilometrů mezi Moskvou, Petrohradem a Novgorodem sešněrovat do dvoudenního jízdního řádu a počítat přitom nejen s časy šampionátových zápasů, ale hlavně desetitisíci fanoušků beroucích každý vlak útokem.

A že se jich po Rusku den co den valí... Jen z Brazílie jich přiletělo 72 512. A z takové Kolumbie pouze o 7 278 méně. Úplně nejvíc je ale v Rusku Američanů. Na mistrovství sice nehrají, ale přesto jich 88 825 dorazilo.

Čísla sedí do puntíku, protože Rusové si na přesnost potrpí. Zvláště, když jde o cizince. Každý z fanoušků dostal svůj průkaz s identifikačním číslem a fotografií, k tomu kartu s kódem, takže metrem a městskými busy cestují grátis. V Moskvě, Petrohradu, všude, kam zavítají. A aby byla jejich spokojenost ukojena bezezbytku, pendluje mezi šampionátovými městy i spousta vlaků. Také zadarmo, to se ví. Stačí předložit kartu a nechat načíst svůj kód.

Foto: Zdeněk Pavlis, Sport.cz

Sokol stěhovavý, jak pokřtili Rusové svůj rychlovlak Sapsan, ujede 634 kilometrů mezi Moskvou a Petrohradem za necelé čtyři hodiny. A s veškerým komfortem na palubě.

Zdeněk Pavlis

„My vypravujeme do Moskvy a zpátky čtyři soupravy denně. Ale když bude potřeba, klidně přidáme další," potvrzuje ředitel Kaliningradské železnice Viktor Golomolzin. „Na poslední zápas, který se v našem městě bude ve čtvrtek hrát, tedy určitě," praví při představě invaze Angličanů a Belgičanů, kteří se vypraví na rozhodující utkání svých týmů do města, kam byl v dobách Sovětského svazu cizincům vstup přísně zakázán.

Angličanů je mimochodem v těchto dnech v Rusku 32 362 a další přijíždějí s vírou, že si tažení reprezentace Albionu budou užívat po celé tři zbývající týdny mistrovství.

Kodrcání ve zmiňovaných vlacích je sice zadarmo, ale přece jen zabere spoustu času. Z Moskvy do Petrohradu sedm hodin. A zpátky ještě o hodinu či dvě déle, protože vlak jede přes den, kdy jsou širokorozchodné tratě vytížené mnohem víc.

A takový „Sokol stěhovavý", jak Rusové pokřtili svůj vysokorychlostní Sapsan, má samozřejmě přednost. Tolik zážitků, dojmů a nikdy nekončících debat o Rusku a probíhajícím mistrovství světa si z něho samozřejmě neodnesete, zato na Moskevském nádraží kousek od petrohradského Něvského prospektu vystoupíte za 3 hodiny a 52 minut. Po 634 kilometrech a třech zastávkách na minutu přesně.

Foto: Zdeněk Pavlis, Sport.cz

Sokol stěhovavý, jak pokřtili Rusové svůj rychlovlak Sapsan, ujede 634 kilometrů mezi Moskvou a Petrohradem za necelé čtyři hodiny. A s veškerým komfortem na palubě.

Zdeněk Pavlis

Snad jen šinkanzen jezdí s větší přesností, protože Japonci počítají příjezd na vteřiny, ale v době šampionátu vteřina sem, vteřina tam. Pro Rusy obzvlášť. Pro spěchající fanoušky toužící si každého města užít co nejvíc také.

Sapsany sice nejsou grátis, ale za 4758 rublů, což je v přepočtu nějakých 900 korun, zato se řítí po kolejích až 250kilometrovou rychlostí a dorazí z Moskvy do Petrohradu za čtyři hodiny. S veškerým servisem a komfortem, za který si můžete pochopitelně ještě připlatit, s internetem a fungujícím wifi připojením, televizními obrazovkami, na kterých mohou fanoušci sledovat právě probíhající zápasy.

Z hloubavých ruských duší toho sice nepochopí tolik, jako kdyby cestovali normálním vlakem, za okny rychlovlaku se jim březové háje, nekonečné pláně a vesnice, kde se toho zase až tolik nezměnilo, míhají, takže toho příliš nevidí, v dopravní chloubě ruských železnic si přesto poopraví mínění o zemi hostící fotbalový šampionát a dělající vše proto, aby na ni svět pohlížel jinak.

Související témata: