Článek
„Nedovedu si představit německý dres bez tří proužků,“ říká vicekancléř a ministr hospodářství Robert Habeck. „Adidas s kombinací černé, červené a zlaté barvy představují identitu Německa.“
„Špatné rozhodnutí, při kterém komerce ničí tradici i kus našeho domova,“ přisadil si na síti X i ministr zdravotnictví Karl Lauterbach.
Asi se nedozvíme, zda členové Bundestagu komentáře o rozpojení národního sportu a německého gigantu myslí vážně, nebo si s nimi chtějí spíš u vlastenců nahnat politické body. Spíš zůstaňme u faktů.
Fotbalový svaz pikantní změnu oznámil minulý týden. Nike začne oblékat Němce od roku 2027 následujících sedm let, za což podle médií vyplatí svazu 100 milionů eur ročně. Jedná se o dvojnásobek toho, co nabízel Adidas.
„Chápeme emotivní reakce. I nás drastická změna po 70 letech nenechává chladnými,“ vysvětloval svaz přes oficiální kanál na síti X. „Náš fotbal ale tvoří více než 24 tisíc klubů, 2,2 milionu hráčů, dobrovolníci a téměř 55 tisíc rozhodčích, které financujeme. Proto musíme činit ekonomická rozhodnutí a Nike v transparentním výběrovém řízení učinil zdaleka nejlepší nabídku.“
Der Deutsche Fußball Bund wird ab 2027 bis 2034 eine Ausrüstungspartnerschaft mit der Nike Inc eingehen. 🤝👕 Nike wird alle Nationalmannschaften des #DFB ausrüsten und den deutschen Fußball in seiner Gänze fördern.
— DFB (Verband) (@DFB) March 21, 2024
Zur Meldung ➡️ https://t.co/GbXWT116Pr pic.twitter.com/AegbB0kswF
Pokladnice německé kopané se už nacházela v lepší kondici. Na Němce dolehlo, že na posledních velkých turnajích neuspěli. Dohromady za předchozí Euro a mistrovství světa 2018 a 2022 utržili celkem 27 milionů eur, zatímco mezi lety 2010 a 2014 vydělali 61 milionů. Dvojnásobně se také prodražila výstavba nového fotbalového velína ve Frankfurtu a kvůli daňovým nesrovnalostem se o svaz zajímá berňák.
Proto fotbaloví šéfové obětovali tradici za klidnější spánek. „Jenže tři pruhy k nám patří jako míč a devadesát minut k fotbalu,“ vytkl fotbalu bavorský premiér Markus Söder. „Společný příběh začal na mistrovství světa 1954, kdy vítězství naší zemi dodalo sebevědomí. Je hanebné, že by tenhle příběh měl skončit.“
Němci před 70 lety ve finále šampionátu zdolali neporazitelné Maďary i díky fíglu jistého Adiho Dasslera. Tehdejší kustod do německých kopaček navrtal špunty, díky nimž byli jeho krajané na těžkém terénu v Bernu pohyblivější a stabilnější. Bystřejší čtenáři už tuší, že Dassler byl zakladatelem Adidasu, což značí už jeho jméno a příjmení.
Dassler už jen z nebeské tribuny bude sledovat, jak Německo zanedlouho jeho značku opustí. Nebo ne?
O víkendu vicekancléř Habeck naznačil, že po schůzce se šéfem německého fotbalu Berndem Neuendorfem nemusí být přechod k americkému výrobci uzavřenou záležitostí. „Vždycky si rád popovídám o sportu, tradici, kapitálu nebo propagaci sportu mládeže,“ pověděl Habeck. Neuendorf zase odvětil, že je k dispozici na další případná jednání.
Poslední nejasností zůstává, jak budoucí přestrojení reprezentantů přijmou fanoušci. V německém fotbale mají výsostné postavení, v minulosti i posledních týdnech si dovedli leccos vytrucovat. A reprezentaci čeká v úterý první domácí utkání po oznámení změny, od 20.45 ve Frankfurtu v přípravě hostí Nizozemce.
A kromě dění na trávníku bude zajímavé sledovat i chování diváků a vzkazy na tribunách.