Článek
Většinou se chorea fanoušků týkají fotbalu, nyní fanoušci připomněli historickou událost. „Vůbec nevím, v čí hlavě nápad vznikl, kdo to udělal a čí je to aktivita, ale to na tom není podstatné. Podstatné je, že si někdo z nežidovské veřejnosti vzpomněl na to, že tady byla synagoga a že ji někdo vypálil a už tady není. To je na tom hrozně cenné,“ ocenil netradiční choreo fotbalových příznivců předseda Židovské obce v Liberci Michal Hron.
„Navíc v době, a možná to bylo také příčinou, kdy je tady v plném proudu konflikt Izraele s Hamásem a někdo tady zase rozfoukal tisíciletý antisemitismus, ten zdánlivě uhaslý popel. Všechny tyto souvislosti mě naplňují uznáním, respektem a optimismem, že se najde někdo, kdo takový obrovský transparent vyvěsil,“ dodal Hron.
Dnešní choreo našeho kotle vzpomínalo na smutné okamžiky dějin našeho města, konkrétně na 11. listopadu 1938. 🕍 #FCSL #NieWieder
— FC Slovan Liberec (@FCSlovanLiberec) November 25, 2023
Více se můžete dočíst například zde: https://t.co/t0xTPLrESG pic.twitter.com/DO2Yzf0lMt
Na plachtě je vyobrazena hořící synagoga, kterou nacisté vypálili v listopadu 1938 při protižidovském pogromu o takzvané křišťálové noci s přeškrtnutým hákovým křížem a nápisem antisemitismus. Synagoga pod Ještědem lehla popelem v ranních hodinách 11. listopadu. Na jejím místě dnes stojí krajská knihovna, jejíž součástí je nová židovská modlitebna.
„Jelikož to letos v listopadu bylo 85 let od Křišťálové noci a událostí s ní spojených, rozhodli jsme se to připomenout. Vzhledem k tomu, že Liberec byl tehdy převážně německý, připravili jsme transparenty tentokrát v němčině,“ vysvětlil jeden z autorů a členů fanouškovské skupiny Supras Core, který chtěl zůstat v anonymitě.
„Většina choreografií, které tvoříme, jsou čistě klubistické akce, které mají motivovat naše hráče, nebo jde o nějaké vzkazy směrem k soupeřům a podobně. Protože nás fanoušky i klub jako takový považujeme za nedílnou součást našeho města a regionu, tak se čas od času vyjádříme i k naší místní historii,“ dodal s tím, že nejnáročnější na výrobě obřího obrazu bylo detailní překreslení historické fotografie synagogy v plamenech.