Hlavní obsah

Pojem Národní stadion na Spartě opustili. Čupr o stěhování na Strahov: Chceme finále Evropské ligy

S notýskem v ruce přichází místopředseda představenstva fotbalové Sparty František Čupr do jednoho ze sky boxů na Letné. Z okna hledí na stavbu, kterou má v srdci, ale zároveň ví, že pro požadavky moderní doby přestává být dostačující. K rozhovoru pro Sport.cz na téma stadionu na Strahově ale nedorazil Čupr sám. „Vzal jsem si ještě kolegu, aby mě případně doplnil,“ usmívá se a ke stolu usedá společně s generálním ředitelem Tomášem Křivdou.

Foto: Sport.cz

Generální ředitel fotbalové Sparty Tomáš Křivda (vlevo) a místopředseda představenstva František Čupr.

Článek

Rozhodně není tajemstvím, že Sparta plánuje postavit arénu na místě stávajícího a chátrajícího stadionu Evžena Rošického. Vyhrála soutěž vypsanou Fotbalovou asociací (FAČR) na využití pozemků, nabídku posvětil výkonný výbor a teď ji bude 30. května posuzovat valná hromada. Velmi zjednodušeně řečeno - pokud vše dopadne, na Strahově bude do roku 2035 stát stadion pro přibližně 35 tisíc lidí.

Není to málo?

V mých očích jde o významný progres a pokrok pro Českou republiku a zdejší sportovní infrastrukturu. Stadion pro 35 tisíc u nás nestojí a neexistuje jiný záměr ho vybudovat. Chceme, aby byl stadion co nejvíce zaplněný. V tuto chvíli si nejsme vědomi, že bychom dokázali využít kapacitu třeba 60 tisíc, tak jak je tomu třeba v Anglii.

To by musel nastat další a ještě větší fanouškovský boom.

Je potřeba řešit celkovou ekonomiku provozu. Pokud postavíte stadion, kde bude z 50 procent prázdno, k čemu vám je? Při pohledu na aktuální zájem víme, že s 35 tisíci bychom byli u velkých zápasů na hraně, u běžných utkání by kapacita snad měla stačit. Uvidíme, co přinese budoucnost. Jinak po debatách s hlavním městem vidíme, že uvažují o stadionu odhadem pro 50 tisíc. Ale třeba až po roce 2050. V tuto chvíli na stole nic není.

Kde hledáte inspiraci?

Samozřejmě v jiných moderních stadionech z poslední doby. Trápí nás, že v Česku takový nemáme. To, jak bude vypadat, nezáleží jen na nás. Řeší se s hlavním městem architektonická studie celé oblasti. Musí se vycházet z toho, co bude celospolečensky přijatelné. Od toho se vše odvine.

Foto: Petr Janiš, Právo

Stadion Evžena Rošického na pražském Strahově.

A vy osobně máte favorita, z něhož byste rád vycházel?

Omlouvám se, ale neodpovím vám. Okamžitě bych tím vyvolal u veřejnosti očekávání. Ok, líbí se mi třeba Santiago Bernabéu, které tady určitě nebude (smích).

Tak obecně. Co chcete, aby na Strahově stálo?

Moderní stánek, který pojme cca 35 tisíc diváků, má kvalitní VIP zázemí a umožní, aby se zde hrály nejen důležité mezistátní zápasy, ale abychom dokázali přivést zase finále zajímavých turnajů nebo evropských soutěží. Konferenční nebo Evropské ligy. Ano, Ligu mistrů nezískáme, s tím jsme smířeni. A samozřejmě zohledňujeme, aby se na stadionu mohly konat jiné společenské akce.

Takže půjde o Národní stadion, který byste pronajímali i například na koncerty?

Nám pojem Národní stadion nevadil, nicméně po diskusích s FAČR jsme tuto terminologii opustili. Počítáme s tím, že stadion budeme propůjčovat. Naopak. Je běžné, že se takové akce konají, samozřejmě ale musíme brát v úvahu, že primárně má stavba sloužit fotbalu. Další věci se pak musí kalendářně přizpůsobit. Ale ano, s půjčováním bychom rozhodně problém neměli.

Poznámka Tomáše Křivdy:
„Čím větší stadion, tím větší nároky na dopravní infrastrukturu a celkovou plochu. Nejsou to jen tribuny, musíte zohlednit únikové cesty, rozptylové plochy, zázemí pro televize a další. Nejednou se bavíte třeba o více patrech, jiné šířce a výšce. Je to ekonomicky náročnější a limitující z pohledu adekvátních pozemků, které Praha nabízí. Jako Sparta chceme hrát v hlavním městě, ne ve Středočeském kraji.“

Kolik to bude Spartu stát?

Pracovní odhad je 4,5 miliardy korun. Máme zkušenosti s výstavbou nemovitostí a plus minus víme, co kolik stojí.

Je to více nebo méně, než jste si třeba před lety představovali?

Víme, že ostatní stadiony v Česku jsou cenově níže. Na druhou stranu má jít o reprezentativní stavbu, kde se mají odehrát významné duely. Suma odpovídá tomu, co očekáváme. Chceme použít pouze naše finanční zdroje, ne veřejné peníze.

Oslavy 38. titulu na Letné.Video: Sport.cz

Pokud se vše dotáhne, budete 30 let hradit FAČR stavební plat za nájem pozemků s právem stavby s tím, že po této době by pozemky připadly klubu. Nájem je navíc navyšován o inflaci a je potřeba ještě připočíst úvodní poplatek ve výši 95 milionů Kč za exkluzivitu. Jak vysoký stavební plat jste v nabídce uvedli?

(Odpovídá Tomáš Křivda) Neměli bychom o tom ještě mluvit, protože nabídku by měl nejdříve představit výkonný výbor delegátům valné hromady. Rozhodně je to tak, že přesahujeme reálnou tržní hodnotu pozemků, které jsou v územním plánu určeny pro sportoviště.

Hodnota by měla být menší něž miliarda korun.

(Pokračuje znovu František Čupr) My se nevyjádříme. Máme ohledně nabídky požehnání od výkonného výboru. Budou probíhat aktivy moravské a české komory, kdy chceme s Tomášem Křivdou vystoupit a odprezentovat nabídku, aniž bychom říkali detaily. Možná dojde k představení veřejnosti hned poté, možná až na valné hromadě.

Foto: Vlastimil Vacek, Právo

Generální ředitel Sparty Praha František Čupr a kapitán týmu Ladislav Krejčí mladší.

Po případném uzavření smlouvy budete mít 5 let na zahájení stavby na základě stavebního povolení a dalších 5 let na její dokončení. Platí, že první pětiletku byste chtěli upravit?

Podle mě se zcela legitimně domníváme, že pět let na získání stavebního povolení je velice krátká doba, abychom dokázali odvést kvalitní práci včetně architektonické studie. Máme zkušenosti se změnami, odvoláváním a dalšími procesy. Máme od města příslib, že se věci budou intenzivně věnovat, což jsme v nabídce dokladovali. Nicméně bude mnoho externích vlivů, které mohou proces komplikovat. Předpokládám, že se s FAČR domluvíme.

Může být největší komplikací řízení EIA (Enviromental Impact Assessment), tedy proces posouzení vlivů na životní prostředí?

Nechci předjímat, co nás může kde blokovat. Musíme vnímat širší souvislosti. Historicky území patřilo sportu, nezavádíme tedy nový prvek. Je potřeba vnímat, že v okolí jsou rodinné domy nebo nebytové jednotky. Musíme vybudovat dopravní infrastrukturu. Svět se hodně mění, problémů může vzniknout daleko více.

Právě doprava směrem na Strahov aktuálně není ideální. Bez metra, bez tramvaje.

Prodloužení tramvajové tratě je jasné a bavíme se o posílení a dotažení dalších autobusových linek. Věřím, že tento problém dokážeme případně jednoduše odstranit. Musíme si uvědomit, že není možné mít absolutní komfort, jak je tomu třeba u Allianz Areny v Mnichově, že někam dotáhnete metro. Jsem přesvědčený, že stadiony a sport patří dovnitř měst či obcí, ne pouze na okraj. Je pak běžné, že musíte udělat pár kroků, abyste se na místo dostal.

Stejně si to stále nedokážu představit, až se na Strahov sjede přes 30 tisíc lidí.

Věřím, že to stačit bude. Náš cíl je nezahustit centra měst auty, aby lidé co nejvíce využívali hromadnou dopravu. Kdo nebude chtít dojít pěšky, využije věřím dostatečné kapacity.

Ale tak prostor ještě je. Platí deadline v podobě roku 2035?

Říkáme si, že za 10 let to zvládnout musíme. Samozřejmě bychom byli rádi, kdyby se čas podařilo zkrátit.

Nemůže se stát, že Letná přestane, s ohledem na stále přísnější podmínky od UEFA, před dokončením nové stavby stačit?

Vždy budeme usilovat o to, abychom hráli na Letné. Pravda je ale taková, že může nastat situace, že se nám tu bude fungovat složitěji. Zatím jsme vždy s UEFA dokázali otázku zápasu nějak vyřešit. Víme, že třeba Ligu mistrů hrají kluby s menší kapacitou. Na druhou stranu Liga mistrů je největší kritický bod, tam jsou podmínky nejpřísnější. Zde by bylo více bodů, kde bychom museli získávat výjimky.

Konkrétně?

Nejvíce narážíme na VIP prostory. Máme aktuálně přibližně 600 míst, pro definici od UEFA bychom potřebovali ještě minimálně 400. Stává se, že na evropská utkání musíme využít sedačky, kde běžně sedí fanoušci. Nový stadion by měl mít s ohledem na kapacitu těchto míst zhruba 2 tisíce.

Bude případné loučení se současným stadionem těžké?

Rozhodně. Sparta byla a je v našich srdcích pořád na Letné. Ale musíme se posunout dopředu.

Sparťané slavili titul také na benzince.Video: Sport.cz

Zřejmě byste už nebyli Letenští.

Minimálně v srdcích navždy ano. Získávali jsme názory od fanoušků a věděli jsme, že ohledně stěhování může být složitější diskuse. Z anket ale vyplynulo, že naši příznivci sami cítí, že tady jsme na hraně, že už více udělat nemůžeme. Smiřují se s tím a chápou, že nový stadion je potřeba.

Také jste se mohli připravovat na stěhování do Letňan nebo na Stodůlky, viďte?

Bavíme se o potřebě 60 tisíc metrů čtverečních, lokalitě s vhodným dopravním napojením, velkým počtem parkovacích míst atd. Koukáte na okrajové části, ať už to jsou Letňany, kde jsme prováděli největší mentální cvičení. Navíc spojení Letná–Letňany si je blízké (úsměv). Řešili jsme i plochy v Ruzyni, ve finále si ale myslíme, že strahovský kopec má auru a genius loci daného místa.

Proč nemůžete rozšířit Letnou?

Bohužel, není to možné. Jde o orientaci stadionu. Dále je pod námi tunel Blanka, který nás do značné míry limituje. Z hlediska stavby stadionu pro 35 tisíc je lokalita nevyhovující. Kdybychom tady udělali pořádnou rekonstrukci, museli bychom dokonce třeba o dva tisíce snížit kapacitu. To prostě není cesta.

Co vlastně „díra“, která je roky vedle stadionu?

Na sousední pozemek je vydáno platné stavební povolení na výstavbu kongresového hotelu. Pozemek vlastní náš majitel Daniel Křetínský, a co je mi známo, zvažuje i jiné alternativy. Mohly by to být více celospolečenské aktivity, ale nepřísluší mi, abych to více komentoval.

Zkuste závěrem shrnout, v jaké fázi celý proces momentálně je.

Pokud valná hromada návrh schválí, začneme intenzivně jednat o smlouvě s FAČR. Aktuálně jsme u závazné nabídky, která není smluvně podložena. Předpokládám, že přijdou na řadu právníci, budou si klást své požadavky a podmínky. Zatím není jasné, že třeba kapacita bude 35 158 sedaček a podobně. Výkonný výbor vyhodnotil, že naše nabídka je nejvýhodnější. Ano, byla jediná, ale také ji mohl posoudit jako nevhodnou a celá soutěž by se zrušila. Detaily stále nejsou dořešeny. Budeme pak řešit, aby obě strany věděly, co od sebe mohou očekávat. Příprava smlouvy zabere pravděpodobně měsíce. Pokud dojde k jejímu uzavření, intenzivně pracujeme na tom, abychom získali co nejrychleji stavební povolení.