Hlavní obsah

Historická změna. Slavia se vzdává červené na dresu, upozorňuje na problém v zemi

Aktualizováno

Od vzniku fotbalové Slavie k ní patří červená a bílá. V neděli se jedna z nejslavnějších sportovních značek v zemi vzdává tradiční barvy. Po 128 letech nastupují slávisté doma do ligového duelu s Duklou kompletně v bílém. Chybějící červenou na dresu upozorňuje lídr ligy na nedostatek dárců krve v tuzemských nemocnicích.

Foto: Kateřina Šulová, ČTK

Filip Prebsl (v popředí) nastoupil se spoluhráči ze Slavie ve speciálním bílém dresu.

Článek

„Je to pro nás naprosto výjimečná událost. Chceme naše i ostatní fanoušky upozornit na problém darování krve. Při debatě s odborníky stále častěji zaznívá, že nechybí jen krev, ale i dárci,“ vysvětloval v rozhovoru pro O2 TV šéf Slavie Jaroslav Tvrdík.

„Upozorňujeme na to tímhle způsobem, protože podle našich zakládacích listin červená barva Slavie znamená krev.“

Zatímco šéf Slavie hovořil, v pozadí za ním viděli televizní diváci plnící se Eden oblečený do bílých barev.

Je docela běžné, že nejvýraznější podporovatelé z Tribuny Sever sjednocují barvy oblečení na významnější zápasy svých oblíbenců. Nyní o bílý dress code v několikadenním předstihu přes oficiální kanály požádal samotný klub.

„Věříme, že jedním z našich úkolů je využívat sílu naší značky k upozorňování na celospolečenské problémy, a tím přispívat k jejich řešení,“ naznačila Slavia na sítích. V neděli ráno z jejích log na sociálních sítích zmizela červená barva.

Fanoušci v diskusích trochu rozpačitě reagovali: Proč? Co to bude? Proč bílá na konci října, když se nosí teplejší tmavé oblečení? Zhruba polovina tradičně zaplněného Edenu se převlékla do bílé, což jen bohulibý nápad umocnilo.

Chybějící červenou na dresech upozorňují slávisté na problematiku nedostatku darované krve v českých nemocnicích a nových pravidelných dárců. Klub k tomu upravil i celosezonní slogan: Daruj krev, daruj sílu Slavie, zachraň životy.

„Dlouhodobým problémem České republiky je, že počet dárců krve není takový, aby mohla být bez problémů uspokojena potřeba transfuzních přípravků,“ uvádí prezident Českého červeného kříže Marek Jukl.

Každoročně se v zemi provede 400 až 450 tisíc odběrů krve. Základna pravidelných dárců čítá 220 tisíc jmen, lékaři by ale potřebovali číslo navýšit na 300 tisíc, což se nedaří.

Registr naopak stárne. Ročně ubývá z věkových nebo zdravotních důvodů 30 tisíc dárců, noví, a hlavně pravidelní, nepřibývají. Význam dárcovství stoupá.

Foto: Slavia.cz

Ondřej Lingr ve speciálním dresu Slavie

Do problematiky se vložila jedna z nejslavnějších sportovních značek v zemi. Zapadá to do její dlouhodobé strategie s fotbalovým přesahem, kterou mají ve Slavii pojmenovanou Za hranici hřiště.

Na stadionu běžely před nedělním výkopem na obrazovkách klipy, na nichž fotbalisté, herec a fanoušek Slavie Vojtěch Kotek nebo pražský primátor Bohuslav Svoboda hovořili o důležitosti darování krve. Podrobnosti o dárcovství, pravidlech a podmínkách přibližuje vedoucí tým domácí ligy i na klubovém webu.

A punc výjimečnosti dodali slavisté i nedělnímu mači s Duklou.

Po nástupu zaplněný vršovický stadion tleskal rekordmanovi Zdeňku Duběnkovi, který už má za sebou přes 600 odběrů krve. Tvrdík s dalšími členy klubu mu přímo na trávníku gratulovali a předali speciální bílý dres Slavie. Rekordman se vyfotil se základní jedenáctkou domácích a provedl i slavnostní výkop utkání.

Na triku sešívaným zůstala pouze symbolicky červená hvězda na srdci. Patronát nad akcí převzal majitel klubu Pavel Tykač. Zapojili se do ní zaměstnanci i hráči nebo hráčky ligového kádru, kteří darovali krev.

V klubu věří, že jejich osvětová akce rozhoupe k návštěvě dárcovských center nejen příznivce Slavie. Zatímco fotbalisté Slavie se do obvyklých červenobílých dresů vrátí v dalších zápasech, kampaň poběží do konce roku.

„Slavia se zavazuje k darování krve na pravidelné bázi, shánění nových dárců z řad příznivců klubu a také k podpoře lidí, kteří už krev darují,“ říká Michaela Schejbalová – manažerka, která má v klubu na starost oddělení společenské odpovědnosti firmy (CSR).

Podobné dobročinné projekty nejsou ve fotbalovém světě ojedinělé. Například londýnský Arsenal poslední sezony si vybírá domácí duel, v nichž neobléká červenou sadu dresů. Letošní lednový zápas FA Cupu proti Liverpoolu odehrál ve sněhobílém outfitu, kampaní No More Red (Už žádná červená) bojuje proti kriminalitě mladistvých a útokům s krvavými zraněními, které v předchozích letech vzrostly.

Aktuální záměr Slavie je zcela opačný.

Věří, že krve přibude.

V českých nemocnicích a dárcovských střediscích.