Hlavní obsah

Fortuna liga útočí na rekord. Pokud tedy zájem diváků vydrží

Fotbal v Česku táhne. Na utkání tuzemské nejvyšší soutěže v kopané si během této sezony průměrně najde cestu 6 780 fanoušků, což je cifra, kterou historie samostatné české ligy až a jednu výjimku (1996/97) nepamatuje. Pokud nastolený trend v následujících měsících posílí, vyloučen není ani zápis do historických kronik. „Ukazuje to, že kultura fotbalu jde nahoru,“ pochvaluje si obchodní a marketingový ředitel Ligové fotbalové asociace Daniel Hajný.

Foto: Vlastimil Vacek, Právo

Choreo fanoušků Slavie.

Článek

A čísla mu dávají za pravdu. Vždyť jen průměrná návštěva třetího kola probíhajícího ročníku Fortuna ligy činila 8 753 diváků, což je nejvyšší číslo od začátku tisíciletí. Rekord, který platil do té doby (7 673 na úvodním kole sezony 2017/18) by přitom překonal i sedmý hrací víkend současného ročníku (7 881).

Což se samozřejmě promítlo i do celkového počtu lidí, kteří na utkání Fortuna ligy zavítali. Již zmíněný průměr 6 780 se totiž přibližuje tomu ze sezony 1996/97, kdy byla od vzniku samostatné nejvyšší soutěže návštěvnost vůbec nejvyšší (7 155). Tehdy k tomu ale dopomohl i dnes nenapodobitelný počin. Remízu 1:1 mezi Brnem a Slavií tehdy Za Lužánkami shlédlo přes 44 tisíc příznivců kopané.

„Dlouhodobou prací jednotlivých klubů a LFA se daří kultivovat prostředí, což přispívá k většímu zájmu lidí zajít na zápasy a podívat se na ligu, i když třeba nikomu nefandí. Zároveň to ukazuje zlepšenou práci na poli kooperace s fanoušky, marketingu a komunikace v rámci všech klubů a celé soutěže,“ těší Hajného.

Velký posun je do očí bijící v porovnání s minulou sezonou. Průměrná návštěva tehdy činila 5 528 diváků, vzrostla tedy o více než 1 200. Výraznou měrou se o to přičinil Hradec Králové, jehož nová Malšovická aréna se téměř stoprocentně zaplní na každé domácí utkání. Do azylu v Mladé Boleslavi chodilo na Votroky přibližně pouze 1 533 diváků, nyní činí průměr 8 767. „Hradec odvádí skvělou práci, výborně využil faktoru nového stadionu,“ chválí Hajný.

Obrovský vzestup zájmu zaznamenaly také Teplice, jejichž snahu na poli marketingu tamní příznivci fotbalů evidentně oceňují. Průměrná návštěvnost oproti ročníku 2022/23 vzrostla z 3 749 na 9 583. „Jsou vzorovým příkladem klubu, který dokázal i s menšími financemi udělat kus práce. Povedlo se jim vzbudit výrazný zájem o fotbal a věřím, že tento trend se klubu podaří udržet,“ doufá obchodní a marketingový ředitel LFA.

Před případným útokem na rekord z minulého tisíciletí ale stojí výzva jménem zima. V minulé sezoně například, oproti teplejším podzimním měsícům, poklesl při chladnějším počasí zájem diváků o shlédnutí prvoligových utkání o přibližně sedm procent. Pokud se stejný trend ukáže i letos, slušně rozjetou cestu za rekordem by zdánlivě mohl ohrozit.

Na druhou stranu se o něco později přihlásí o slovo i možná záchrana v podobě nadstavby. Hned tři z pěti divácky nejoblíbenějších kol v posledním kompletním ročníku Fortuna ligy nastaly právě během finálových bojů o konečné umístění. Ono se také není čemu divit, teplé počasí v kombinaci s přetahovanou o titul přiláká na tribuny nejednoho fanouška, který by jinak možná klidně zůstal doma. Překonání rekordu ze sezony 1996/97 se tak nezdá být zcela nemožné…

Související témata: