Hlavní obsah

ANALÝZA: Zoufalost, nebo trend? Gólů po autu přibývá, čísla z ligy ale překvapí

Emoce s ním lomcují. A po dalším výprasku Českých Budějovic se vztek násobil. „Byly to triviální situace. Na autová vhazování jsme se připravovali, ale dostaneme z nich dva góly,“ lamentoval trenér František Straka po porážce 0:3 s pražskou Duklou. Jen se potvrdilo, jak se v současném fotbale stává z dlouhých autů účinná zbraň. Analýza Sport.cz odhaluje čísla, která ale spíš překvapí.

Foto: S využitím Profimedia

Lukáš Sadílek

Článek

Zní to trochu zvláštně, ale v neděli za necelých šest minut na Julisce padlo po autech tolik gólů jako za celou ligovou sezonu, která skončila předloni plzeňským titulem.

Vypovídá to o zoufalství posledního Dynama, nebo trefy Šebrleho a Mešanoviče spíš podtrhují vzrůstající vliv dlouhých vhazování?

Ligový trend. Góly po autových vhazováních v nejvyšší soutěžiVideo: LFA

Záleží na úhlu pohledu, ale nejspíš platí obojí.

„Tenhle zápas i další ukazují, že to může být recept a i spousta mužstvech auty zařazuje nebo bude zařazovat do taktického repertoáru,“ říká expert a trenér Stanislav Levý. „Hod rukou je přece jen mnohem přesnější a cílenější než standardka nebo rohový kop. Mužstva se na to specializují. Na auty mají hráče, jako je Sadílek ve Spartě nebo Hora v Dukle.“

Pojďme k číslům.

Po šesti odehraných kolech v aktuálním ligovém ročníku padly po autech čtyři góly. Kromě dvou tref Dukly se prosadil teplický Haruščák proti Spartě a liberecký Hlavatý proti bývalému zaměstnavateli z Pardubic.

Je to moc, nebo málo?

Možná ještě víc zaskočí data společnosti Opta, která od sezony 2020/21 eviduje branky po autech v domácí soutěži.

Plus a mínus 6. kola fotbalové ligyVideo: LFA

V prvním zkoumaném ročníku z celkových 822 gólů byly pouhé dva z autu.

O rok později v sezoně 2021/22 ze 770 gólů byly opět dva z autu, o čemž padla zmínka na úvod textu.

V sezoně 2022/23 z 819 gólů padlo osm z autu.

A v minulé sezoně ze 792 gólů padlo po autu pět z nich.

Aktuální čtyři zásahy po pouhé pětině základní části naznačují, že současná sezona může být rekordní a ukazovat určitý trend.

Aut už není jen otrava a nutnost, kdy se míč musí uvést zpět do hry. „Ve Slavii se věnujeme autům stejně jako rohům,“ prozradil v létě Milan Kerbr, jeden z trenérů vršovického souboru.

Ve velkém povídání pro Sport.cz na něj navázal i hlavní kouč Jindřich Trpišovský, který účelnost autů rozvedl ještě víc.

„Rohy jsou dobrá věc, ale máte jich v zápase šest až deset. Při extrémním tlaku a zápase na jednu bránu se dostanete k číslu 12 až 15. Při autech se do pozic dostanete i víc než pětadvacetkrát za utkání,“ vyčísloval kouč Slavie.

„A podle mě se auty daleko hůř brání. Při rohu letí míč do vápna prudce, obránci ho stačí zasáhnout a odletí klidně dvacet metrů daleko. Aut letí pomaleji, má jinou trajektorii, hůř se odhlavičkuje. Míč mnohdy zůstane ve vápně a těžko se dá připravit na nahodilosti, které vzniknou po první teči.“

Není to pytel gólů, ale péče slávistů o vhazování se projevuje. Ze všech 21 gólů za poslední ligové sezony jich zaznamenala Slavia pět.

Docela zajímavé, viďte? Ale stejně… Není gólů nějak málo, když minimálně pocitově ovlivňují auty fotbal čím dál víc?

Jen si vzpomeňte na nedávné Euro. Proti Turkům se po autu a následném závaru trefil český kapitán Souček. Angličany od potupného osmifinálového vyřazení se Slováky zachránil aut v nastavení, který efektně zakončil Bellingham.

Statistiky z uplynulých sezon pěti nejlepších evropských lig dokazují, že se domácí soutěž nikterak nevymyká.

V anglické Premier League v minulém ročníku padlo po autech osm gólů. Ve francouzské lize pět. V italské Serii A čtyři. v německé bundeslize sedm. A španělské La lize pět.

Data nezobrazují, kolik z vhazování vzniklo šancí, závarů a souvislejších náporů, které útočící tým zužitkoval až následně.

Dění na travnatých jevištích ale naznačuje, kam se fotbal ubírá. Fyzičtější pojetí nahrává, že hráči jsou zdatnější atleti a vrhači míčů. Sport se globalizuje. Snadněji vše lze poměrně rychle okoukat a okopírovat.

„I v našich časech bývali hráči, kteří dovedli hodit dlouhý aut. Nevzpomenu si, že bychom to ale nějak vyloženě trénovali,“ přemítá Levý, jenž jako hráč válel v 80. letech.

Auty v současnosti mohou být zajímavým zlepšovákem, ale statistiky odhalují, že většinu zápasů nerozhodují.

I proto Levý docela trefně dodává: „Auty by měly být součástí některých tréninků v týdenním cyklu, ale nelze se soustředit jen na ně. Pořád to musí být komplexní.“