Hlavní obsah

Fenomén na vzestupu. Esport už není pro klasický sport rivalem, ale partnerem

Praha

Dva světy, které už pár let fungovaly spíše vedle sebe než společně, se během krize způsobené pandemií koronaviru propojily. Rivalita klasického sportu a toho počítačového ustoupila a začaly ve větší míře vznikat společné projekty.

Foto: sparta.cz

Adam Karabec pomohl Spartě ve virtuálním derby k výhře.

Článek

A tak ligoví fotbalisté hráli virtuální derby i další turnaje ve hře FIFA20 s charitativním podtextem, hokejisté včetně Tomáš Hertla zase předváděli svůj um u počítačů při hře NHL20, zřejmě nejtěsněji provázaný je esport s motorismem, a tak piloti F1 i MotoGP poměřovali síly při simulacích reálných závodů. A záchranou byl v době celosvětového sportovního útlumu esport i pro sázkové kanceláře.

„Koronakrize esportu pomohla i uškodila. Ze 60 procent je to byznys vázaný na akce, kdy se vyprodávají haly, a ty eventy se musely rušit. Ale co se týče hraní online, ta čísla rostla a určitě esportu pomohlo, že se toho chytla velká média ve světě i tradiční sporty, které ve virtuálním sportu hledaly svoji odnož,“ říká Lukáš Pleskot, předseda České asociace esportu.

Zamíří i na olympijské hry?
Kontroverzní téma. Pro řadu lidí je nemyslitelné, aby se o medaile bojovalo u počítačů. Ale sbližování pokračuje. „Musíme zohlednit, co tato situace znamená pro náš vztah s esportem,“ hlásil šéf MOV Thomas Bach v době nejpřísnějších opatření. „Pro esport by účast na OH mohla být krátkodobě prospěšná, ale spíš si umím představit samostatnou velkou soutěž v esportu, možná i marketingově atraktivnější,“ líčí předseda české asociace Lukáš Pleskot.

Sportovní federace i kluby se zejména mladé fanoušky snažily oslovit přes esport už dříve. Jako první z českých fotbalových klubů se na tomto poli angažovala pražská Sparta, která svůj esport tým spustila po ročních přípravách v září 2018.

„Hlavní motivem byl příklad zahraničních klubů, které ukazovaly, že elektronický sport zaznamenává strmý růst ve sledovanosti, sponzoringu i prize money,“ vysvětluje Vojtěch Přibyl z marketingového oddělení klubu.

Tým Sparta eSports nyní zaměstnává čtyři profesionální hráče, ale jinak je na českém trhu hraní počítačových her jako obživa stále spíše v plenkách. „Jsou to obecně jednotky hráčů, někteří působí v zahraničních týmech,“ říká Pleskot, jehož asociace registruje na 350 tisíc aktivních členů komunity esportu.

Související témata: