Článek
Na kolik je tedy sen už skutečně zhmotněný?
Už víme, co to obnáší a jaký je správný proces sem Grand Départ (začátek Tour) dostat. Zcela zásadní věcí je podpora vlády a krajů. Není to až tak o soukromé sféře, protože její zapojení možné není. Státní správa prostě musí říct: Ano, tato akce má pro nás smysl. Známe už také už finanční náročnost, není to nic extrémního. Je třeba si uvědomit, že u cyklistiky máme vybudovanou veškerou infrastrukturu, není potřeba stavět drahé stadiony. Uzavřete silnici a máte nádherné kolbiště, kde se mohou utkávat ti nejlepší cyklisté světa. Teď už je to jen o politické práci, přesvědčit volené politiky, aby na to dali peníze. Ale myslím, že ty argumenty jsou celkem jednoznačné. Když investujete do startu Tour de France, příjmy, které to vygeneruje, jsou až desetinásobně vyšší.
Daří se přesvědčit politiky?
Daří i nedaří. Občas je to mravenčí práce, navíc ztížená tím, že se to každé čtyři roky vymění. Ale myslím, že tohle téma je tak celospolečenské a pozitivní pro celou zemi, že je to jen otázka času, kdy se povede podat na ASO (pořadatel Tour de France) oficiální přihlášku.
Na který rok míříte?
Náš první cíl je rok 2028. To komunikujeme i do Francie směrem k ASO. Je s tím seznámený také Christian Prudhomme (šéf TdF). Teď je to o domácím úkolu, který musíme splnit – deklarovaný zájem vysokých vládních činitelů o tuto akci.
Kolik to tedy bude stát?
Bohužel jsem vázán mlčenlivostí a slíbil jsem to i italským kolegům, kde Tour startuje letos, ale pohybujeme se někde na úrovni nižších stovek milionů.
Je tu ale čerstvý příklad z mistrovství světa, kdy státní příspěvek vyvolal rozpaky, jestli má být výdělečná akce dotována z veřejných financí.
Zaznamenal jsem to. Jsem hrozně rád, že to stát podpořil. Myslím, že každá práce má být po zásluze zaplacena. Pokud někdo vydá enormní úsilí, aby se to povedlo, nemůžeme po něm a po všech těch tisících lidí chtít, aby to dělali zadarmo. Myslím, že u mistrovství půjde výtěžek do dalšího rozvoje hokeje, což je správná cesta. Jsou studie, podle nichž se každá investovaná koruna do podpory sportu a propagace sportovních aktivit vrátí státu desetinásobně s ohledem na úsporu výdajů na léčbu civilizačních onemocnění. Za mě to má jen pozitivní stránky. Jsem rád, že se hokej povedl, pro nás to může být velkou inspirací. A také něco, na čem můžeme stavět argumentaci směrem k Tour de France.
Máte podporu napříč politickým spektrem, protože příští rok jsou parlamentní volby a vláda se může změnit?
Pracujeme na tom. Někde je ta podpora stoprocentní, jinde je to náročnější. Ví to dobře i ASO, že nám nestačí podpora aktuální vládní party u kormidla. Chtějí zároveň deklarovanou podporu od největší opoziční strany, protože sami ví, jak to chodí. Tak aby byla ta kontinuita zajištěna.
Může vám pomoci společnost Škoda Auto coby silný partner Tour de France?
Myslím, že velmi. Je to dobré pojítko. A jestli se nepletu, rok 2028 by byl 25. rokem zapojení Škoda Auto do Tour. Nemůžu mluvit za Škoda Auto, ale může nám to jen pomoct.
Spolumajitelem vaší společnosti je bývalý fotbalista Petr Čech. Na kolik on pomáhá při jednání s politiky?
Snažíme se Petra zapojovat. Ta synergie funguje bezvadně, jeho jméno je obrovské, dosah je veliký. Ale za námi stojí i práce, kterou jsme na Kole pro život či L’Etape udělali. Není to jen o tom, že máme silného ambasadora, který nám dokáže otevírat dveře, ale jsme schopný tým, který ukázal, že velké akce dokáže zorganizovat. Třeba česká L’Etape je třetí největší akcí série po celém světě.
Kde by se české etapy mohly odehrát?
Pro nás L’Etape představuje formu prošlapávání cestičky. Když jsme přemýšleli nad horskou etapou, tak jsme se rozjeli do všech krajů a i jim jsme říkali, že to může být jeden z dílčích kroků, aby se tam jednou uskutečnila Tour. Máme v srpnu horskou etapu v Jihočeském kraji, kde je zájem velký, a koreluje to i s Tour, aby přesun zpátky k hranicím Francie byl nejrychlejší.
Praha se nabízí jako start, že?
Je to tak. Lákadlo je to velké. Podívejte na letošní start Tour de France, který je primárně financovaný regionem Emilia-Romagna, ale první etapa začíná ve Florencii, což je Toskánsko. Je to i tím, že jde o bohaté město a má peníze to spolufinancovat. Podobný model se nabízí v Česku. Praha je atraktivní destinace, následuje Středočeský kraj, kde se odehrává L’Etape už čtyři roky, a pak se uvidí, kdo se bude chtít do akce zapojit. Nicméně Jihočeský kraj má velký zájem.
Co je z vašeho pohledu klíčové teď pro získání Tour udělat?
První krok je politická podpora. Přes to nejede vlak. Je nutné podat oficiální přihlášku. Informace z Itálie jsou takové, že ASO má velmi detailně zpracované manuály a procesy, jak Grand Départ může dané lokalitě a zemi pomoct. A chodí za vámi a jen říkají, co máte dělat. Jsou manuály, jak maximalizovat efekt Grand Départ, aby peníze, které do toho dáte, se opravdu vrátily několikanásobně zpátky. I Italové přiznávají, že se to s jejich Girem nedá srovnat. Ano, je to Grand Tour, sportovně je to na podobné úrovni, ale ten společenský a globální dopad je absolutně jiný. ASO ví, co dělá, a lokální organizátor jen plní úkoly, aby nebyl žádný problém.
Máte zpětnou vazbu z Francie?
Máme od divize, která řeší L’Etape, což je ale jiná divize, než která řeší Tour de France. Sedí však ve stejných kancelářích. S Christianem Prudhommem jsme to už řešili a on je myšlence velmi nakloněn. Líbí se mu, že by se mohlo jednat o první postkomunistickou zemi, kde se Grand Départ uskuteční. A i pro ně je to možné otevření velkého trhu. Musí to být sice financované z veřejných peněz, protože firma se nemůže stát jen sponzorem Grand Départ. Ale jsou tu silné značky, které by mohly mít zájem prezentovat se i u celé Tour. Jsme pro ně zajímavý trh.