Článek
Unikátní broušenou cenu z českého křišťálu pro vítěze nejslavnějšího cyklistického závodu světa totiž už posedmé připravili severočeští skláři z Novoborska. Vyrobili ji v Lindavě u Nového Boru podle nápadů, které trofeji vtiskl slovenský automobilový designér Škody Auto Peter Olah.
„Pro letošní trofeje mě inspiroval křížový brus, který se používal už u starých skleniček. Má tu vlastnost, že sklo rozjasní. Křišťál bez tohoto brusu v podstatě nezáří. Září jen díky tomu, že na tomto brusu se různě láme světlo," popsal slovenský designér. „Chtěli jsme navíc tento brus posunout dále, proto jsme záměrně udělali určitou nepravidelnost a vnesli jsme do něj trochu nervozity. Chtěli jsme, aby vzniklo něco nekontrolovatelného," doplnil Olah.
Skláři společnosti Lasvit pod jeho vedením vyrobili stejně jako v loňském roce dvě varianty trofeje. Křišťálovou si odveze jen absolutní vítěz Tour. Druhou, zelenou trofej, získají vítězové jednotlivých trikotů. Tedy nejlepší jezdec do 23 let (bílý trikot), nejlepší spurter (zelený trikot) a nejlepší vrchař (puntíkatý trikot).
Vezou se i záložní trofeje
V Paříži se tak rozdají celkem čtyři trofeje z Lindavy, povezou se tam ale i dvě záložní (jedna křišťálová a jedna zelená) pro případ, že by se některá rozbila.
Novoborští skláři využívají k výrobě trofejí stále stejné sklářské technologie. Hutní foukání skla, ruční broušení a ruční leštění. Od roku 2011 Přesto je trofej zvláštní v tom, že je každý rok jiná a každá fáze její výroby je náročná.
„Není nic lehkého vyrobit sklovinu, aby měla správnou tloušťku stěny a aby byla rovnoměrná. Hotová trofej váží kolem sedmi kilo, ale celý kus ve výrobě má asi 12 kilo. A to mají skláři naložené na metr a půl dlouhé píšťale. Je to velká výzva," poukázal obchodní ředitel sklářské společnosti Lasvit Aleš Stýblo.
Trofeje vyrábí Lasvit pro Tour de France od roku 2011. Nedlouho předtím začali severočeští skláři spolupracovat se Škodou Auto na výrobě skleněných komponentů do aut a sklo automobilku tak zaujalo, že nechala v Lasvitu vyrobit i trofeje pro Tour. Podle designéra Olaha bylo už od začátku cílem, aby trofej měla vertikální profil.
„To kvůli eleganci a také proto, aby byla opravdovou dekorací vítěze, který ji zdvihne nad hlavu," poznamenal. „Tvar trofeje připomíná samotný cyklistický závod. Na začátku má šanci vyhrát každý, proto je trofej ve spodní části široká, potom se závodní pole profiluje a vykrystalizují se favorité. Vítězem se stává jen jeden, to je ten nejvyšší bod trofeje," vysvětlil designér.