Článek
Prozradíte Petře, jak probíhala jednání o smlouvě? Měl jste už v předstihu jasno, že v týmu zůstanete, přestože váš kontrakt na konci letošní sezony vyprší?
Vlastně krátce po pádu bylo o mé budoucnosti jasno. Šéf týmu Patrick Lefevere za mnou dorazil do Motola ještě v době, kdy jsem byl připoután na lůžko. Ujistil mě, že pokud budu zdravotně fit, kontrakt na další sezonu dostanu. Měl jsem tak klid na rehabilitaci a nemusel nic řešit. Všechnu energii jsem směřoval k návratu. Před pár dny jsem absolvoval testy v sídle týmu. A jsem na stejných hodnotách jako minulý rok v prosinci, což předčilo všechna očekávání.
Vrátí se tedy do pelotonu i přes všechny problémy ještě lepší a silnější Petr Vakoč?
Věřím, že ano. Mentálně stoprocentně. Jestli jsem si někdy stěžoval, že mě bolí nohy, tak jsem vůbec nevěděl, co je bolest. Přípravu absolvuji bez omezení. Jen bude zaměřená více na kompenzační cvičení. Hlavně záda budou potřebovat speciální péči. A v levé noze rovněž nemám výkon, jako jsem měl. Přední stehenní sval není stoprocentní. Projevuje se to třeba při běhání, takže sen, že jednou absolvuji maraton je ohrožen. Ale pro kolo nejde o omezení. Prostě jsem zařadil více fyzioterapie a nová cvičení na stimulaci výbušnosti, která zraněním utrpěla nejvíce. Tudíž mě čeká více hodin v posilovně, bazénu a na józe.
Máte už jasno, kdy se znovu vrátíte do pelotonu?
Pokud všechno půjde dobře, tak přesně za sto dnů budu na startu první etapy závodu Kolem Provence, kde jsem v minulém roce skončil druhý celkově a vyhrál klasifikaci jezdců do pětadvaceti let. Vybrali jsme podnik po konzultaci s týmem, abych měl dostatek času se připravit a naskočit v plné formě.
Šlo o závod, o němž jste sám uvažoval? Tušíte už případně další podniky, jimiž byste navázal?
Kostkové klasiky zatím vynechám, abych si nevyklepal všechny šrouby... Ale vážně. Moje první myšlenka byla jet v Austrálii v lednu Tour Down Under. Tým preferoval moje pozvolnější zapojení. Shodli jsme se, že bude lepší začít v Evropě. Dostanu tak i více prostoru k tréninku s týmem. Vše se pochopitelně bude odvíjet od prvního závodu. Velice rád bych startoval na Strade Bianche a Brabantském šípu. A rozhodně bych rád absolvoval některou Grand Tour. Ale nyní je předčasné mluvit o Giru nebo Tour. Musím si počkat.
S jakými ambicemi se do závodního pole vrátíte? Jste připravený, že boj o návrat na vaše dřívější pozice nemusí být hladký?
Můj záměr je naskočit zpět v plné síle a bojovat o vítězství. Ale třeba budu muset plány změnit a budu chtít být jen platným členem týmu. Nicméně momentálně mám jen plán A, který
Přestože jste absolvoval všechny zdravotní testy, může váš comeback ještě něco ohrozit?
Výkonnost se pořád zlepšuje. Byl jsem téměř v plném tréninkovém zatížení. Ale pořád jde jen o trénink. Uvidí se až v průběhu zimy, zda budu schopný dosáhnout maximálních hodnot. Musím počkat, jak bude tělo reagovat po závodním programu. Nikdo nedokáže předpovědět reakci těla a zda budou nějaké limity. Já doufám, že nikoliv.
Prozradíte program, který budete mít do únorové obnovené závodní premiéry?
Teď jsem měl po domluvě s trenérem čtrnáct dnů volno, abych si odpočinul. Přestože jsem nezávodil, musel jsem tělu dopřát fyzický oddech. Příprava a boj o návrat k cyklistice v průběhu jarních měsíců byl vyčerpávající. Od příštího týdne budu trénovat ve Španělsku. zase si pronajmu byt v Gironě, což je srdcová záležitost. Hodně budu v Pyrenejích. Mám v plánu i horské kolo a běžky. V prosinci pak máme dvanáct dnů soustředění s týmem ve španělském Calpe. Vánoce prožiju s rodinou v Česku, a pak se vrátím zase do Španělska.
Vracíte se někdy v myšlenkách při tréninku k nehodě? Nemáte na silnici obavy?
Čekal jsem, že budu mít větší strach. Jen jednou mi zatrnulo, když mi ve sjezdu nedalo auto přednost a dobrzdil jsem na poslední chvíli. Trochu jsem se rozklepal a spojil si situaci s karambolem v Africe. Ale já si ten lednový pád vůbec nepamatuji. Jen si uvědomuji, co se může stát, když mě předjíždí auta zbytečně blízko nebo v nebezpečných pozicích. To jsem naštvaný.