Článek
Riziko špatného počasí řešili pořadatelé už během volného pondělí. Zástupci týmů se shodli, že odstartují v Livignu a prvních padesát kilometrů do stoupání švýcarský průsmyk Umbrail Pass pojedou neutralizovaně. Na vrcholu navíc měla být etapa na tři minuty zastavena, aby se závodníci mohli převléknout.
Jenže jakmile v úterý dopoledne dorazily první obrázky z Livigna i vrcholu Umbrail Passu, bylo jasné, že tenhle plán není realizovatelný. Silný déšť, ve výškách nad 2000 metrů i sníh. A začaly ohromné zmatky. Co teď?
We drove the climb of the new, alternative route @giroditalia that the riders currently refuse to do. 2 degrees and snowing. pic.twitter.com/avJGtbFLFG
— Brian Nygaard (@nygaardbn) May 21, 2024
To netušili ani samotní pořadatelé. „Do posledního okamžiku jsme nevěděli, jaké rozhodnutí uděláme. Museli jsme vzít v úvahu protokol extrémního počasí,“ líčil pro Eurosport ředitel závodu Mauro Vegni čtvrt hodinu po plánovaném startu, kdy ještě cyklisté neměli žádnou oficiální informaci.
„Je hrozné počasí. Sjezdy budou nebezpečné. Je na ho*no jet v 0°C, sněhu a dešti, ale jestli po nás budou chtít závodit, budu závodit. Snad nebudou žádné pády. Chci, aby všichni závodníci byli v bezpečí,“ říkal držitel růžového trikotu hvězdný Slovinec Tadej Pogačar.
Další jezdci byli vůči pořadatelům výrazně ostřejší. „Je rok 2024 a stejně tu jsou dinosauři, kteří nevidí lidskou stránku věci,“ kritizoval O’Connor. „V těhle podmínkách nechceme závodit. Zaujmeme jasné stanovisko a neodstartujeme. Musíme být jednotní, i pro budoucnost cyklistiky,“ říkal Dán Michael Valgren. „Pro mě to nedává žádný smysl. Vidíte, že furt sněží. Pokud bychom ten kopec (Umbrail Pass) přejeli, tak zmrzneme,“ souhlasil Němec Jasha Sütterlin.
Appears to be a stand off between organiser and riders
— David Le Grys (@LEGRO) May 21, 2024
Now they are saying a restart at 13.45#giro #weather pic.twitter.com/wOQM5wIGQb
Velké zmatky panovaly i ohledně slavnostního startu etapy. Ten totiž pořadatelé chtěli i přes šílené podmínky v Livignu uskutečnit, aby dodrželi podmínky kontraktu. „Musíme vzít v úvahu i města, která hostí Giro,“ líčil ředitel Vegni. Část cyklistů tak čekala na startu v bundách, většina se ale zahřívala v týmových autobusech, takže na slavnostní zahájení nedošlo.
Nakonec nemohlo padnout jiné řešení než 16. etapu výrazně zkrátit. Cyklisté se auty přesunuli za Umbrail Pass, kde měli odstartovat ze Spondigne na 85. kilometru přibližně ve 14:00 hodin. Komplikace však pokračovaly a podmínky nakonec etapu zkrátily o dalších padesát kilometrů na pouhých 70 kilometrů závodu.
„Pokusili jsme se najít kompromis. Myslím, že etapa učiní všechny spokojenými,“ doufá ředitel závodu. „Bylo by hloupé vystavovat jezdce riziku, zejména ve sjezdu. Samozřejmě když se jich zeptáte, jestli rádi jezdí v dešti a sněhu, řeknou ne. Každý má svůj pohled, a to je normální. Doufám, že jsou s rozhodnutím spokojeni, protože jsme o něm vedli rozsáhlou diskusi,“ prohlásil Vegni.