Hlavní obsah

Roušky, zůstat co nejdéle v chladu, do rádia mluví jen lídři. Takhle vypadá zákulisí Tour

Celkem 21 etap, přes tři týdny intenzivního závodění na největší cyklistické akci světa. Každý den se kolos Tour de France přesouvá na start nové etapy. Dohromady 22 týmových autobusů, v každém z nich (nejvíce) osm jezdců, o něž je kompletně postaráno. Co se děje za oponou Staré dámy, než se nejlepší cyklisté planety vydají zápolit o žlutý trikot a etapová prvenství?

Zákulusí startu etapy Tour de FranceVideo: Matěj Vybíral, Sport.cz

Článek

Francie (od našeho zpravodaje) - Přicházíme do startovní vesnice, kde mají všechny stáje své zázemí, a hned na úvod je připraveno nepříjemné připomenutí, že covid ještě nezmizel. I kvůli nedávné zkušenosti z italského Gira, kde kvůli nákaze koronavirem skončilo 16 jezdců, jsou v zákulisí Tour de France nutné roušky. Ne však pro závodníky. Tento systém ale zřejmě funguje, oficiálně totiž zatím nikdo nemusel odstoupit kvůli covidu.

Kvůli nesnesitelnému horku se všichni cyklisté co nejdelší dobu schovávají v klimatizovaném týmovém autobuse, kde se sportovními řediteli probírají taktiku na následující etapu. Mezi autobusy pobíhají mechanici a členové realizačního týmu, kteří připravují vše potřebné, a také zástupci médií. Ti čekají na rozhovory s hvězdami i manažery.

Před horskými etapami se závodníci prakticky nerozehřívají. „Před těmi rovinatými se ale projedou třeba patnáct minut na trenažéru," líčí náš průvodce Francois Pervis, bývalý elitní dráhař, sedminásobný mistr světa a olympijský medailista z Ria.

Chystají se také týmová auta, na jejichž střechách už jsou připevněná náhradní kola. Pro každého závodníka dvě. „Lídři mají připravený rezervní bicykl hned na kraji, aby v případě defektu ztratili co nejméně času," vysvětluje Pervis.

Před autobusy stojí zatím nevyužitá kola, na jejichž řídítka členové týmu lepí profil dané etapy. Aby jezdci vždy měli představu, jaké vražedné stoupání je zrovna čeká. Po celou dobu závodu jsou ale připojeni na týmové rádio. „Zajímavé ale je, že mluvit do něj můžou jen tři cyklisté z každé stáje. Většinou je to lídr na celkové pořadí, sprinter a kapitán, obvykle ten nejstarší a nejzkušenější," prozrazuje Pervis.

Hodinu před startem etapy už závodníci opouštějí příjemný chlad autobusu, jdou před něj poskytovat rozhovory, občas i nějakou fotku. A už na kole se vydávají na tradiční show, každý tým se postupně představí na pódiu nadšeným davům fanoušků. A že jich už na startu je. „A takhle to probíhá vlastně před každou etapou," usměje se Pervis.

Související témata: