Hlavní obsah

Revoluce. Na Paříž-Roubaix budou jezdci ovládat tlak v pneumatikách přímo z řídítek

Technologický skok, nebo slepá ulička? Jezdci týmu DSM budou mít během nedělní cyklistické klasiky Paříž-Roubaix možnost ovládat tlak v pneumatikách svých silničních speciálů přímo během jízdy. Využití speciálního zařízení Scope Atmoz umístěném na předním i zadním náboji dostalo na začátku dubna zelenou od mezinárodní cyklistické unie UCI.

Foto: www.scopecycling.com

Systém dohušťování cyklopneumatik Scope Atmoz na předním náboji silničního kola.

Článek

Nizozemské firmě Scope trval vývoj speciální vychytávky pro silniční kola dva roky a produkt je aktuálně v prodeji za bezmála 4000 eur (100 tisíc korun). Systém slibuje možnost ovládání tlaku v bezdušových (tubeless) pneumatikách během jízdy pomocí tlačítek na řídítkách, aniž by jezdec musel zastavit. UCI informovala o ukončení schvalovacího procesu - klíčové bylo uvedení novinky do prodeje pro širokou veřejnost - pro profesionální cyklistiku v pondělí.

Tým DSM na vývoji úzce spolupracoval a chce systém poprvé veřejně předvést v pátek. „Je to velká inovace, jejíž vývoj nám trval posledních pár let. Věříme, že bude mít významný dopad a stane se respektovaným faktorem v jinak okrajových aspektech," podotkl pro Cyclingnews Nieck Busser ze Scope Cycling.

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený Scope Cycling (@scopecycling)

Systém umožňuje pracovat s tlakem v pneumatikách pomocí zásobníků vzduchu umístěných na nábojích. Ty jsou hadičkou propojeny přímo s ráfky a požadovaný tlak udržuje píst v zařízení. Hodnotu tlaku systém posílá pomocí wi-fi do jezdcova computeru na řídítkách, kde jsou rovněž tlačítka ovládání. „Systém nenarušuje strukturální integritu kol a nemá žádné pohyblivé části či kompresory," uvádí ve své zprávě UCI. „Je to schválené," potvrdil Cyclingnews šéf oddělení inovací UCI Michael Rogers.

Foto: www.scopecycling.com

Revoluce, nebo slepá ulička? Systém Scope Atmoz na zadním náboji.

Právě při proslulém Pekle severu - či podobných podnicích se smíšeným terénem - může hrát možnost hrát si s tlakem v pneumatikách významnou roli. Zařízení sice přidá něco na váze, výhoda kontroly nad valivým odporem by ale měla převážit. Závodníci totiž na vyhlášené dlážděné úseky nafukují pneumatiky na nižší tlak, například při loňském premiérovém dámském ročníku měla Lizzie Deignan v kolech pouhých 2,3 baru. Jen pro srovnání: pro pneumatiku o šířce 25 mm výrobci standardně uvádějí horní hranici tlaku cca 7,5 baru. A podle údajů firmy Scope by možnost zvýšení tlaku pro hladké asfaltové úseky a tím snížení valivého odporu mělo znamenat zvýšení výkonu o 30 wattů.

Vedle týmu DSM se ostatní stáje k novince staví spíš vyhýbavě, v pelotonu je ale patrná zvědavost, jak si systém povede. Už jen proto, že pátá etapa letošní Tour de France povede na severu Francie na jedenácti dlážděných úsecích známých i z Paříž-Roubaix.

Související témata: