Hlavní obsah

Přestaň blbnout a vyhraj etapu! Dánský divoch úkol naplnil, byť v brutálním kopci nestíhal

Praha

Užíval si jako největší hvězda v Hollywoodu. To když letěl silnicemi rodného Dánska v úniku a fanoušci byli v extázi. Magnus Cort Nielsen, cyklista formace Education First zrovna tak. A když se oblékl do puntíkatého dresu nejlepšího vrchaře Tour de France, shodou okolností v barvách domovské země, bylo pozdvižení ještě větší. V úterní desáté etapě pak letošní neuvěřitelné účinkování na Grande Boucle vyšperkoval výhrou!

Foto: Christian Hartmann, Reuters

Nicholas Schultz (vlevo) vydává poslední zbytky sil ve finiši 10. etapy Tour de France. Nakonec byl těsně druhý za Magnusem Cortem Nielsenem.

Článek

„Pro jezdce jako já není nic víc než vítězství na Tour de France," zalykal se štěstím devětadvacetiletý borec pocházející z Bornholmu. Už jednou na Staré dámě zvedal ruce k nebesům na znamení dílčího vítězství. V roce 2018 ovládl patnáctou etapu do Carcassonne. Jak jinak než z úniku. I tehdy se rozhodovalo ve sprintu dvou mužů. Ještě v dresu Astany. Poraženým byl Ion Izagirre z formace Bahrajn Merida.

V mezidobí jel Tour dvakrát, ale nejlépe skončil třetí. Letos však šéfové týmu velmi rychle pochopili, že Magnus Cort Nielsen si na Tour de France přivezl mimořádnou kondici. A protože tým bojuje o setrvání mezi elitou, což garantuje pochopitelně zájem sponzorů, potřebují hlavně dílčí úspěchy v podobě etapových prvenství, aby posbíral maximum bodů.

„Museli jsme ho hodně přesvědčovat, aby přestal blbnout, nechodil do bláznivých úniků a zaměřil se na možnost vyhrát etapu. Právě tu desátou jsme mu vytipovali," vyprávěli šťastní sportovní ředitelé, když fotofiniš v Megéve potvrdil triumf Corta.

V úterý však veškeré plány byly málem rozmetány ještě před startem. Autobus se závodníky Education First totiž uvízl v zatáčce cestou do paddocku v Morzine. Jezdci tak naskákali na kola a s batohy na zádech vyrazili na poslední chvíli do prostoru startu. Stejně dopadli i závodníci dalších týmů, jejichž autobusy zůstaly zablokovány.

Na trase šlo pak všechno podle plánu. Dva jezdci formace Education First byli v úniku mezi pětadvaceti cyklisty. Atakující Bettiol byl sice pohlcen skupinou pronásledovatelů, jenže v závěrečném devatenáct kilometrů dlouhém stoupání na letiště v Megéve opakovaně nastupoval, čímž vyčerpával soupeře.

A ideálně tak připravil pozici pro Corta. Ale ten měl dlouho problémy sám se sebou. „Poslední kopec jsem jel na limitu. A to mi pomohl týmový kolega Bettiol, který jel na čele sám v úniku a já tak mohl trochu šetřit síly. Během posledních kilometrů jsem několikrát ze skupiny vypadl," přiznal, že měl obrovské potíže.

Ve finále pak ale zmobilizoval síly, předvedl skvělý spurt, a i po drsném stoupání dokázal hodit kolo na pásku, čímž urval vítězství. „Všichni kluci z týmu pro mě odvedli skvělou práci. Do puntíku splnili taktiku. Viděl jsem všechny ty značky signalizující počet metrů do cíle a řekl si, že tohle je prostě můj den, moje vítězství," vyprávěl nadšeně dánský závodník.