Článek
Letošní trofej zdobí tisíce broušených křišťálových kamínků různých tvarů a velikostí. Trofej poprvé v historii vytvořila sklářská společnost Preciosa v Kamenickém Šenově, opět za podpory společnosti Škoda Auto.
„Pro trofej jsme použili unikátní technologii, kdy jsou jednotlivé kusy kubického zirkonia vybroušeného diamantovým brusem aplikované na povrch trofeje a vytvářejí nádherný křišťálový povrch velmi podobný šperkům. Při rotaci trofeje každý z kusů vrhá nebo jinak odráží světlo, což vytváří třpytivý efekt trofeje," uvedl designér a koordinátor Škoda Auto Peter Olah.
Tvar inspirován průběhem závodu
Cenu charakterizují především precizní, ostře vybroušené hrany a extrémně minimalistický tvar. Samotný tvar trofeje je inspirován závodem. Spodní, širší část zobrazuje jeho start – široký peloton závodníků. Postupné zužování směrem ke středu naopak symbolizuje výběr těch nejlepších, favoritů. Vertikální tvar a zřetelně identifikovatelné rozměry jasně mluví směrem k hrdinovi a vítězi závodu, je pro něj dobře uchopitelnou a především dostatečně viditelnou pro okolí.
„Výroba trofeje pro závod Tour de France je prestižní záležitostí. Trofejí vznikne jen několik málo kusů, a proto musí být zpracovány s maximální přesností a řemeslnou zručností. Trofeje vznikaly pod patronátem firmy Škoda Auto, s kterou nás pojí podobné hodnoty našich produktů. Těmi jsou zejména inovace, skvělý design, náročná technická řešení a tradice celosvětově známé české značky," vysvětluje navázání spolupráce Vojtěch Malina, viceprezident společnosti Preciosa.
Výsledné dílo váží 3,5 kg a měří 637 mm. Na tloušťku má celkem 8 mm. Spojením moderní technologie výroby a neotřelého designu vyšlo z dílen Preciosa celkem 6 originálů a dva prototypy trofeje. Jeden bude umístěn do muzea Škoda v Mladé Boleslavi a druhý do Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou.