Článek
Jak se změnilo vaše vnímání Tour de France od roku 2008, kdy jste na největší Grand Tour sezony debutoval?
Je to určitě jiné. Po těch letech už na startu vím, co mě čeká. Moje role se pochopitelně hodně změnila. Letos jedu jako kapitán týmu NTT. Nejsem ve stresu, že musím jet na celkové pořadí. Jsem hodně natěšený.
Byl jste nervózní, zda se na vás při skládání týmu NTT dostane? Nebo už s přibývajícím věkem člověk neřeší, zda pojede právě Tour de France?
Člověk je vždy nervózní, zda se v sestavě pro Tour objeví. V týmu je osmadvacet lidí a jsem si jistý, že na Tour chce být každý. Proto si pokaždé vážím, když padne volba na mě. Navíc beru jako čest, že mohu na největším závodě planety reprezentovat Českou republiku.
Představuje nominace pořád určité vyznamenání, nebo berete start na Tour de France jako rutinu?
Je to určité zadostiučinění za odváděné výkony. A ze strany týmu zase nominace představuje ujištění, že si váží mojí práce. Nikdy bych si nemyslel, že pojedu desetkrát Tour de France.
Vypořádáváte se s náročností závodu s přibývajícími zkušenostmi lépe?
Přestože se cyklistika mění a závodění je intenzivnější, než když jsem na Tour startoval poprvé, určitě to není horší. Díky zkušenostem z předešlých třítýdenních etapáků vím, jak náročnost závodu vstřebat a se vším se vypořádat.
Chystáte se na osmnáctou Grand Tour, na desátou Tour. Co je pro závodníka během tři týdny trvající dřiny nejdůležitější?
Jídlo! To je absolutní základ. Aby si člověk po té dřině pochutnal. Máme vlastního kuchaře, což je super. Takže menu je pestré a barevné. A pak samozřejmě velkou roli hraje klid a pohoda. Ale absolutně nejdůležitější je spánek. Dvacet minut či třicet minut spánku navíc dává během těch jednadvaceti dnů extra noc, což představuje nebývalou dávku energie.
Už máte jasno, jaká bude vaše role v týmu NTT Pro Cycling při letošním ročníku?
Do závodu v Nice odstartuji jako kapitán týmu. Jsem už dostatečně zkušený, abych znal svoji pozici. Dokážu si přesně vyhodnotit, jestli jsou ostatní kluci v lepší formě a já se pro ně mám obětovat. Každopádně se budu snažit být u klíčových situací závodu.
Poznáte s ohledem na množství zkušeností, jaká je vaše forma? Máte zaručené ukazatele výkonnosti?
Mám kopce, které jezdím pravidelně a podle časů a čísel vím, v jakém jsem rozpoložení. Letos to však bylo trošku problematické kvůli pandemii. Po Dauphiné jsem odpočíval a testy neabsolvoval. Ale vím, že jdu správným směrem. Faktem je, že s přibývajícím věkem potřebuji stále více závodních kilometrů, abych se dostal do patřičného rozpoložení. Aktuálně nejsem v top formě, ale budu bojovat a určitě se zlepšovat.
Platí, že se pokusíte zaútočit na etapové prvenství nebo aktuální rozpoložení takové myšlenky nedovoluje?
Půjdu den za dnem. Chceme se pokusit vyhrávat hlavně jednotlivé etapy, přičemž největší šanci má určitě Giacomo Nizzolo, který vyhrál italský mistrák a o pár dnů později mistrovství Evropy. Má výbornou formu. Ale svého snu se nevzdávám. V druhé polovině závodu, až se rozjedu, se chci o něco pokusit.
Studoval jste program a profil jednotlivých etap? Máte vytipované konkrétní dny, které by vám měly vyhovovat?
Možností je několik. Jde o to, mít dobrý den a skvělé nohy. Ale ani pak ještě nemá člověk vyhráno. Musí sejít ještě spousta dalších faktorů. Snad to vyjde.
Tour de France měla původně startovat o dva měsíce dříve. Představuje změna termínu problém? Nebo jde naopak o výhodu, že jste získali více času na přípravu?
Každý závodník má po letech v pelotonu nastavený určitý biorytmus. Posun o dva měsíce může člověka rozhodit. Ale to je pro všechny stejné. Z fyzického hlediska odložení určitě nebylo žádnou výhodou. Rozhodně nemohu říct, že bych měl více času na trénink, a tak bude lépe připravený.
Kreuziger na Tour de France |
---|
2008 12. místo Liquigas |
2009 8. místo Liquigas |
2010 7. místo Liquigas |
2011 110. místo Astana |
2013 5. místo Saxo-Tinkoff |
2015 17. místo Tinkoff-Saxo |
2016 10. místo Tinkoff |
2017 24. místo Orica Scott |
2019 16. místo Dimension Data |