Článek
V Itálii začne Tour de France poprvé v historii, mimo Francii se pojede také přes San Marino a Monako. Vedle dvou časovek o celkové délce 59 kilometrů bude na peloton čekat osm etap z kategorie rovinatých, čtyři kopcovité a sedm horských. Celkem 25 závodních kilometrů čeká jezdce ve výškách přes 2000 metrů. Během závodu nastoupají dohromady přes 52 tisíc metrů.
Už ve čtvrté etapě, v níž se peloton přesune z Itálie do Francie, pojedou závodníci přes Col du Galibier, horské sedlo ve výšce přesahující hranici 2600 metrů. „Nikdy dříve jsme se tak brzy nedostali až takhle vysoko, jak se dostaneme tentokrát,“ připomněl dnes ředitel závodu Christian Prudhomme.
V itineráři figuruje i další velmi známý vrchol Tourmalet, na řadu přijde ve 14. etapě, kdy se závod přesune do Pyrenejí. Vůbec nejvýše v příštím ročníku ale budou cyklisté až v 19. etapě na Cime de la Bonette (2802 metrů). Nejvýše položenou asfaltovou silnici ve Francii okusí po šestnáctileté odmlce. „Ty poslední tři čtyři dny, co budeme v horách, budou opravdu velmi náročné,“ připustil Prudhomme.
Za obvyklých okolností by mohlo jít o rozhodující fázi Tour. I v nadcházejícím ročníku bude velmi důležitá, ale definitivní rozhodnutí může přijít doslova až v posledních metrech. Místo klidné etapy bez útoků na celkové pořadí a závěrečného spurtu na Champs-Élysées totiž 111. ročník vyvrcholí 34 kilometrů dlouhou a profilově velmi náročnou časovkou s převýšením kolem 700 metrů z Monaka do Nice.
Ke změně sáhli organizátoři s ohledem na to, že pouhých pět dnů po skončení Tour začnou ve francouzské metropoli olympijské hry. „Bylo zřejmé, že kvůli olympiádě budeme muset skončit mimo Paříž. K dispozici je pouze 28 tisíc policejních sil a věděli jsme, že více jich získat nemůžeme,“ vysvětlil Prudhomme. Naposledy jízda proti chronometru rozhodovala v roce 1989, kdy Francouzi Laurentu Fignonovi sebral žlutý dres Američan Greg Lemond o osm sekund, nejmenším rozdílem v historii.
„Pro celou Francii bude obrovskou výzvou, že tady budeme mít dvě takhle obrovské akce krátce po sobě. Je to mimořádný moment, úplná revoluce po těch 110 ročnících, kdy závod pokaždé končil v Paříži. Lze očekávat, že od roku 2025 se zase vrátí vše do zaběhnutých kolejí, o to větší poctou pro nás bude pořádat závěrečnou etapu v příštím roce,“ prohlásil Christian Estrosi, starosta Nice.
Žlutý trikot pro vítěze bude obhajovat Jonas Vingegaard a po triumfech loni a letos bude usilovat o vítězný hattrick. Při své premiérové účasti v roce 2021 obsadil nyní šestadvacetiletý Dán druhé místo.
Trasa 111. ročníku cyklistické Tour de France v roce 2024: |
---|
29. června, 1. etapa: Florencie (It.) - Rimini (It.) (206 km), |
30. června, 2. etapa: Cesenatico (It.) - Boloňa (It.) (200 km), |
1. července, 3. etapa: Piacenza (It.) - Turín (It.) (229 km), |
2. července, 4. etapa: Pinerolo (It.) - Valloire (138 km), |
3. července, 5. etapa: Saint-Jean-de-Maurienne - Saint-Vulbas (177 km), |
4. července, 6. etapa: Macon - Dijon (163 km), |
5. července, 7. etapa: Nuits-Saint-Georges - Gevrey-Chambertin (časovka na 25 km), |
6. července, 8. etapa: Semur-en-Auxois - Colombey-les-Deux-Églises (176 km), |
7. července, 9. etapa: Troyes - Troyes (199 km), |
8. července, volný den (Orléans), |
9. července, 10. etapa: Orléans - Saint-Amand-Montrond (187 km), |
10. července, 11. etapa: Évaux-les-Bains - Le Lioran (211 km), |
11. července, 12. etapa: Aurillac - Villeneuve-sur-Lot (204 km), |
12. července, 13. etapa: Agen - Pau (171 km), |
13. července, 14. etapa: Pau - Saint-Lary-Soulan (152 km), |
14. července, 15. etapa: Loudenvielle - Plateau de Beille (198 km), |
15. července, volný den (Gruissan), |
16. července, 16. etapa: Gruissan - Nimes (187 km), |
17. července, 17. etapa: Saint-Paul-Trois-Chateaux - Superdévoluy (178 km), |
18. července, 18. etapa: Gap - Barcelonette (179 km), |
19. července, 19. etapa: Embrun - Isola 2000 (145 km), |
20. července, 20. etapa: Nice - Col de la Couillole (133 km), |
21. července, 21. etapa: Monako - Nice (časovka na 34 km). |
Celkem: 3492 km. |