Článek
Byť vás ještě v dresu týmu Sky čeká několik menších závodů v Itálii a na rozloučenou 1. října jednorázovka Kolem Lombardie, jak hodnotíte dvouleté účinkování v britské stáji?
Loňský rok byl hodně úspěšný. Co jsem si předsevzal, to jsme splnili. Nejprve Giro d´Italia, pak vítězství na Tour s Chrisem Froomem. Přitom začátek sezóny 2015 byl rozpačitý. Trošku jsme to přepálili v tréninku. Letošní rok byl ale naprosto odlišný. Na úplném začátku jsem měl super pocity. Byl jsem opravdu připravený na výjimečnou sezónu, ale pak přišlo zranění, které mě vyřadilo na tři měsíce. Byl to nejtěžší okamžik kariéry.
Tížila vás hodně velké nejistota?
Nevěděl jsem, jak dlouho budu zraněné koleno léčit a jestli se stihnu dát dohromady do konce sezóny. A pak přišla Vuelta, kde jsem si potvrdil svoji snahu z posledních let, která směřuje k pódiu na Grand Tour. Byly to prostě dva roky sbírání zkušeností. Mohl jsem se učit od Chrise Frooma, což bylo výjimečné. Je to momentálně nejlepší závodník planety pro Grand Tour, takže jsem nemohl mít lepšího mentora.
Jaký byl nejsilnější okamžik působení ve Sky?
Myslím, že jsou tři. Prvním určitě moment, kdy jsem přebral pozici lídra při Giro d´Italia 2015. Přišlo za mnou vedení, že teď se pojede na mě. Po pěti měsících v týmu jsem to vnímal jako velký závazek. A pak samozřejmě vítězství s Chrisem Froomem v Tour de France 2015 a dojezd na Champs-Elysés. Vynechat nemohu ani letošní Vueltu, kdy jsem se ujistil, že jsem zpátky, mohu být v kopcích s těmi nejlepšími a jsem ještě lepší, než jsem byl.
Lze po dvou letech ve Sky vyjádřit progres, jehož jste dosáhl?
Po loňském roce jsem se cítil hrozně unavený. Neměl jsem pocit, že bych se zlepšil. Spíše převládal negativní dojem. A kdyby nebylo letošní Vuelty... Ale opravdu se něco změnilo. Myslím, že progres je relativně výrazný. Jezdit na Grand Tour do desítky je něco jiného, než jet do pětky nebo o pódium. Jsou to malé krůčky, v jednotkách procent. Ale získat je na této úrovni je nesmírně obtížné.
Jste připravený po angažmá ve Sky vybojovat pódium při závodě Grand Tour?
V hlavě určitě ano, což je nejdůležitější. Jakmile se člověk připraví mentálně, může toho dosáhnout. Fyzicky jsem jednoznačně nachystaný. Kopce i časovku jsem zlepšil. Věřím si na pódium. Však právě takový je cíl pro příští tři roky.
Řešilo se už při podpisu kontraktu, že vás tým Bora Hansgrohe nasadí na Tour de France jako lídra?
S tím mě podepsali. Ano, pojedu Tour jako lídr. To je pozice, kvůli níž jsem do Bory šel. Složení závodního programu se bude teprve řešit, ale celé je to o Tour de France. Mohl jsem zůstat ve Sky. Ale tam nemá jistotu role lídra na některém ze závodů Grand Tour ani Landa či Geraint Thomas, přičemž je tam pět dalších stejně silných lidí.
Vlastně se vracíte do týmu, který jste před dvěma lety opustil, byť tehdy nesl název NetApp Endura a patřil do kategorie prokontinentálních stájí, zatímco v nadcházejícím ročníku bude Bora poprvé mezi formacemi World Tour. Jak moc se tým za dva roky změnil?
Management je stejný jako, když jsem podepisoval v roce 2010 z Whirlpoolu do NetAppu. To je krásné. Ale tým prošel neuvěřitelnou cestu stejně jako já. Pro mě bylo důležité, jak tým posílil. Dosud neměli jistotu startu v závodech Grand Tour, byť stále dostávali divoké karty. Ale já nechtěl dělat krok zpět a jít do stáje, která nepatří mezi elitu World Tour.
Sledoval jste v posledních týdnech posilování Bory?
Přiznávám, že jsem byl kolikrát hodně překvapený. Myslím, že v počátku sami nevěděli, co si budou moci dovolit. Myslím, že se to vyvíjelo postupně, jak nabírali sponzory jako Hansgrohe a domluvili se s dodavatelem kol Specialized. Podpis kontraktu s Petrem Saganem je pro tým nepochybně obrovský moment v historii. Šest let byl tým prokontinentální, teď podepsali mistra světa a další top závodníky. Je to kompletní přeměna. Ze závodního pohledu nezůstane kámen na kameni.
Mezi posilami je i Polák Majka. Nebudete si až příliš konkurovat?
Je jedině dobře, že ho tým podepsal. Vždyť třeba ve Sky je takových lidí sedm, osm. Je třeba mít více potenciálních lídrů. V Boře na tu pozici budeme dva.