Článek
Zařízení funguje na principu magnetické rezonance a v reálu jde o adaptér napojený na běžný tablet. „Adaptér vytváří magnetické pole a měří odpor v tomto poli. Tím umí detekovat nejenom kovové prvky, například součásti motorku, ale i jiné části z pevné hmoty," uvedl při prezentaci zařízení ve švýcarském Aigle technický manažer UCI Mark Barfield.
Po přítomnosti tajných motorků se dosud pátralo pomocí termokamery, podle UCI ale není detekce tepelného záření stoprocentně průkazná. „Myslím, že magnetický systém je průkaznější. Nicméně bych termokamery nezahazoval a používal je souběžně s novým systémem. Důležité je poselství směrem k těm, kteří chtějí podvádět. Máme prostředky na odhalení mechanického dopingu a dřív nebo později vás chytíme. A podle posledního vývoje to bude spíš dřív než později. Hned při prvním použití tohoto přístroje jsme někoho chytili a to je, myslím, pro všechny podvádějící skutečně špatná zpráva," poznamenal šéf UCI Brian Cookson.
Roky spekulací, letos první odhalení
Tzv. mechanický doping ve velké cyklistice se stal v posledních letech hodně diskutovaným tématem a v síti podezření se ocitly i skutečně velké ryby. Stín padl na slavného Švýcara Fabiana Cancellaru, který při klasice Paříž-Roubaix v roce 2010 zrychlil v závěru tak, že z toho šla hlava kolem. Pozdvižení způsobil i Ryder Hesjedal, jehož kolo po pádu na Vueltě o čtyři roky později samo záhadně točilo klikami dál... Odhalen ale nikdo nebyl.
Až při letošním MS cyklokrosařů v únoru spadla klec. Komisaři v závodu ženské kategorie do 23 let stáhli už po prvním kole Belgičanku Femke van den Driesscheovou, v jejímž bicyklu vzápětí objevili dráty v sedlové trubce a motor uvnitř středového složení. První potvrzený případ mechanického dopingu byl na světě. Další případy se pak vynořily při březnové silniční klasice Strade Bianche...
„Víme, že se podobné technologie zneužívají. Chtěli jsme zavést plošné kontroly, které ale nebyly realizovatelné kvůli ohromnému množství závodních kol. Teď jsme ale vyvinuli zařízení, které je vysoce efektivní a kontrola trvá dvacet třicet vteřin. Kontroly tak mohou probíhat před závody, po závodech i přímo během nich. Myslím, že máme v rukou věc, která nám pomůže tomuto problému čelit," dodal Cookson.