Článek
Politt měl v průběhu pátečního závodu s několika dalšími jezdci náskok kolem jedné minuty před hlavním pelotonem. K tomu, aby se v této skupince udržel, potřeboval hlavně jet. Bohužel pro něho se mu přetrhal řetěz a bylo jasné, že bude muset měnit kolo. Týmový vůz byl až za hlavní skupinkou, což nebylo pro jezdce ideální a ztratil by tak vytvořený náskok.
Hned za ním ale jel neutrální servisní vůz Shimano, který měl na střeše k dispozici celou řadu náhradních kol. Zdálo se, že mu bude stačit si vzít pouze univerzální kolo a může v závodě nadále pokračovat. Každé nabídnuté kolo ale mělo určitý problém.
První dvě kola měla úplně jiný systém pedálů, než se kterými Němec normálně jezdí. Na třetí nabídnuté kolo se pokusil nasednout, nicméně bylo strašně malé. Rám kola měl průměr pouhých 54 centimetrů, což pro bezmála dvoumetrového cyklistu nebylo ideální. Po třetím pokusu už Politt pouze kolo pohodil ke stojící dodávce a řekl, že vyčká na týmový vůz své stáje.
𝗗𝗶𝘀𝗮𝘀𝘁𝗲𝗿 𝗳𝗼𝗿 𝗡𝗶𝗹𝘀 𝗣𝗼𝗹𝗶𝘁𝘁! 😲
A broken chain enables the peloton to overtake the Bora–Hansgrohe rider as he struggles to find a bike from the neutral car and is forced to wait for the team car 💥🔗#TDF2023 pic.twitter.com/LyuqydDqb1
— Eurosport (@eurosport) July 21, 2023
"Hodně jsem bojoval, abych se dostal do té přední pozice. Byla to naše taktika, bohužel mi praskl řetěz. Věděl jsem, že za sebou nemám týmový vůz, takže jsem musel použít neutrální Shimano," vysvětlil Němec v sobotu ráno týdeníku Cycling Weekly. "Nejprve jsem dostal špatný systém pedálů, pak znova, a nakonec kolo, které mi bylo příliš malé. To jsem věděl, že je hotovo. Bylo to frustrující, ale je to sport," dodal.
Polittovi se díky tomu podařilo stát terčem různých vtipů od svých kamarádů. Už v pátek večer mu prý chodily zprávy. „Hodně kluků se smálo té fotce, když jsem seděl na tom malém kole. Vypadalo to, jako bych si vzal bicykl svého syna," doplnil cyklista k celé události.
Společnost Shimano se k celé záležitosti poté vyjádřila. „Shimano se omlouvá Nilsovi Polittovi za incident, který se stal," uvedl jejich tiskový mluvčí. „Všichni naši mechanici z neutrálního servisu jsou profesionálně vyškoleni a mají dlouholeté zkušenosti. Často se ale stává, že v takovýchto situacích pod vysokým nátlakem může dojít k chybě. Tu přiznáváme a omlouváme se."