Článek
Nejvášnivější cyklisté vyrazí na vyjížďky i v mrazu nebo na sněhu. Dříve se používaly takzvané zimáky, tedy kola s blatníky. „Od toho se v poslední době upouští a většina lidí používá stále stejné, lehčí kolo," prozrazuje Kreuziger.
Šestatřicetiletý bývalý závodník ale doporučuje vyměnit plášť. „Lepší je hrubší vzor. Je méně náchylný na defekty a tolik neklouže," vysvětluje. „Dobré je kolo po každé vyjížďce omrknout, jestli na plášti není řezanec," míní. Řešit defekt v zimě totiž není žádná sranda. „Plášťě jsou mnohem tužší, oprava zabere více času a člověk promrzne," dodává.
Může pomoct i rychlá sprcha
Reflexní prvky by měly být samozřejmostí v každém ročním období, v zimě jejich důležitost však ještě stoupá. „Je horší viditelnost a brzy se stmívá," podotýká Kreuziger. Péče o kolo by také měla být důkladná. „Když se začne solit, kolo chce raději po každé jízdě opláchnout. I rychlá sprcha může pomoct," vysvětluje.
Rodák z Moravské Třebové sám neměl jízdu v chladném počasí rád. Podle něj ale neexistuje žádná obecná riziková teplota na vyjížďku. „Je to hodně individuální. Pokud mrzne, nedoporučil bych víc než tři hodiny. Na silničním kole ještě míň," poznamenává. Pomoci může gravelové kolo. „Dá se na něm ze silnice skočit i do mírně náročnějšího terénu, kde se lépe zahřejete. Vídám to v poslední době často," říká Kreuziger.
Umýt, promazat a zavěsit na držák
Jestli ale nejste takovými fanoušky cyklistiky v zimním období, nenechávejte ani tak kolo po poslední podzimní projížďce bez povšimnutí. „Před uskladněním je určitě dobré ho pořádně umýt a promazat," radí bývalý elitní vrchař.
A kde kolo přes zimu nechat? „Určitě by to mělo být suché místo. Ideální je ho zavěsit na držák. Pokud celou zimu stojí, párkrát ho dofoukněte, aby nezpuchřel plášť a kolo nestálo na ráfcích," doporučuje.
Kompletní servis podle Kreuzigera stačí nechat až na jaro. „Kolo si každý zvládne umýt sám, ale celkovou kontrolu je lepší svěřit profesionálům. Mají všechno nářadí a komponenty," poznamenává. „Diskové brzdy se mohou při nepoužívání snadno zavzdušnit. Když se v nich bude hrabat někdo neznalý, utopí v tom spoustu peněz a nakonec stejně pojede do servisu," vysvětluje.
Kreuziger radí kontrolu nepodceňovat. To ale platí po celý rok jak pro pravidelné cyklisty, tak i pro občasné výletníky. „Když člověk mění pravidelně řetěz, neojíždí si převodníky. Jezdí se pak lépe, takové investice se určitě vyplatí," dodává.