Článek
Roční rozpočet týmu Ineos, jehož závodníci byli v minulých pěti letech šampiony Tour de France, je odhadován na čtyřicet milionů liber a je absolutně největší ve světě cyklistiky.
„Některé týmy mohou trpět o něco více než ostatní, v závislosti na tom, v jakém obchodním sektoru je jejich hlavní sponzor," pronesl vyhýbavě šéf týmu David Brailsford pro cyclingnews v otázce na ekonomické problémy jeho stáje.
Jedním z klíčových článků podnikatelské aktivity hlavního sponzora je totiž obchod s ropou, jejíž cena byla v prosinci padesát liber za barel, zatímco minulý měsíc patnáct liber za barel.
Zatím však nevyšlo na světlo, jak dramatický dopad má situace přímo na jezdce. V případě dalších formací jde však o drtivé následky.
Polský tým CCC propustil téměř většinu zaměstnanců, závodníci akceptovali snížení platů o padesát procent a na konci roku se očekává odchod polské obuvnické společnosti ze světa cyklistiky, přestože podle původního kontraktu mělo trvat partnerství firmy s World Tour týmem ještě dvanáct měsíců.
Na soupisce týmu jsou hvězdy jako Greg van Avermaet, Matteo Trentin, Ilnur Zakarin a Fausto Masnada či čeští borci Jan Hirt a Josef Černý. Manažer týmu Jim Ochowicz oznámil, že výrobce kol Giant zůstane i nadále jako partner týmu, a tudíž je potřeba i přes svízelnou situaci najít druhého hlavního sponzora.
„Všichni doufáme, že obchody nejen v Polsku budou postupně otevřeny a během podzimu bude možné závodit, což by představovalo záchranu," prohlásil Greg van Avermaet.
Podle pravidel UCI nemohou ani současné škrty vést ke snížení platu pod minimální gáži 380 tisíc eur ročně. Je však otázkou, do jaké míry jsou týmy schopné v současné situaci pravidlo respektovat.
„Náš sport prochází krizí, kterou jsme nepoznali od druhé světové války. Čtyři nebo pět týmů má mnohem větší problémy než ostatní. Pevně věřím, že všechny stáje přežijí a budou pokračovat i v příští sezoně," pronesl David Lappartient, prezident Mezinárodní cyklistické unie.
„Pokud se letos nebude závodit, Astana v příštím roce nebude na seznamu závodních týmů. Sponzoři chtějí být vidět v médiích. Pokud neexistuje závodní program, náš tým zmizí. Letos musíme přežit. A doufat, že podzimní program bude zázrakem znamenající záchranu," prohlásil Alexandr Vinokurov, šéf Astany, která snížila závodníkům platy o třicet procent.
Jestliže se sezona skutečně rozjede, půjde o spásu pro „krvácející" týmy i fanoušky. „Bude divné mít v září Tour de France a další závody, ale pro příznivce je to dobré, protože budou moci sledovat cyklistiku v televizi. A pro sponzory jakbysmet," uvedl Vinokurov.
Závodní blok od 1. srpna trvající 72 dnů by přinesl rovněž gigantickou přehlídku boje o nové kontrakty. Řadě cyklistů totiž na konci sezony vyprší stávající smlouvy a v touze udržet se mezi elitou budou potřebovat skvělé výsledky. Jezdci z ohrožených týmů zase budou chtít zaujmout manažery silnějších stájí.
„Může to být pěkné maso. Když se závodí celý rok, tak se každý snaží vyladit formu na určitý blok. Teď ho budou mít všichni skoro stejný, aby byli dobří sedm týdnů z těch třech měsíců. Všichni se budou chtít ukázat, závody budou hodně vyrovnané," uvedl Daniel Turek závodník týmu Israel Start-Up Nation pro server welovecycling.cz. „Cyklistika se může uzdravit za pár měsíců, ekonomika se však může probírat několik let," připustil obavy i René Andrle, sportovní ředitel týmu Israel Start-Up Nation.
Jeho formace měla letos, první rok fungování mezi elitou World Tour, patřit k největším konkurentům Sky z ekonomického pohledu. Následky nynější situace však nikdo nedokáže předpovědět. Vždyť i v pelotonu pevně zakořeněný tým Deceuninck Quick Step se děsí konce.
„Pokud letos nebudeme závodit, nebudu mít v příštím roce žádný tým," prohlásil drsně Patrick Lefevere, šéf týmu Deceuninck Quick Step, který zaměstnává i Zdeňka Štybara.
„Pracuji v oboru čtyřicet let. Pokud zůstaneme celý rok bez závodů, padesát procent týmů zanikne. Jsem znám jako nejkritičtější osoba v cyklistickém světě," řekl Lefevere. „Ale nebudu si stěžovat na kalendář. Za současných okolností bychom měli být skromní a modlit se, abychom letos mohli závodit," pronesl Lefevere v reakci na nářky některých týmů, že absolvovat tak nabitý program je nemožné. „Udělám cokoliv, aby můj tým zvládl tři soutěžní programy současně. Cokoliv," uvedl odhodlaně Lefevere.