Článek
Kodaň měla hostit start Grande Boucle už minulý rok, jenže kvůli pandemii koronaviru se vše odložilo. Dost možná šlo o Dánsko pro pomyslné vítězství, protože se alespoň nemuselo dělit o pozornost s olympiádou a mistrovstvím Evropy ve fotbale. A když navíc bylo odloženo na zimní období mistrovství světa ve fotbale, jde pro Kodaň o skutečné terno. Celý sportovní svět bude hledět o prázdninách na sever Evropy...
Dánové pochopitelně museli za takovou příležitost sáhnout hluboko do kapsy. Jedna etapa je vyjde v přepočtu na sto milionů korun. A to je pochopitelně jen částka za možnost etapu uspořádat, nikoliv o sumu konečnou čítající náklady na uzavírky, pořadatele a související služby... I tak se rozhodli na severu Evropy pro zásadní investici.
Závod ročně sledují u televizích obrazovek miliardy diváků, což znamená obrovskou reklamu. Nemluvě o milionech fanoušků tlačících se podél trasy. Dánsko navíc cyklistiku miluje. Jde o životní styl. Devět z deseti Dánů vlastní jízdní kolo, po celé zemi je přibližně 12 tisíc kilometrů cyklistických tras či cyklostezek. Na kole v Dánsku jezdí děti i dospělí, přičemž cílem je škola, práce či pláž. A občas je v sedle k vidění i princ či premiér.
Navíc Kodaň, která ve středu hostila v zábavním parku Tivoli pompézní představení týmů a následně v pátek uvidí úvodní etapu v podobě časovky, byla vyhlášena cyklisticky nejpřívětivějším městem na světě.
Cyklisté se však obávají, zda bude stejně přívětivá i pro ně samotné. Třináctikilometrová časovka v ulicích Kodaně bude 1. července na rozjezd vskutku parádní oslavou cyklistiky.
Ale hned druhý den přijde na řadu obrovský strašák. Etapa z Roskilde do Nyborgu je dlouhá 199 kilometrů. Po pobřeží kolem fjordů bude peloton bojovat hlavně s větrem. A těsně před dojezdem přijde „lahůdka“ v podobě přejezdu mostu nad úžinou Velký Belt.
„Doufáme, že zařazení tohoto úseku pomůže závod náležitě rozproudit,“ komentoval se šibalským úsměvem profil etapy Christian Prudhomme, ředitel závodu. „Přispěje to ke vzrušujícímu a zábavnému závodění,“ nepochybuje Bjarne Riis, bývalý závodník pyšnící se triumfem z Tour a nyní komentátor dánské televize.
Jde o třetí nejdelší visutý most světa a vůbec nejdelší v Evropě. Denně mezi ostrovy Sjaelland a Fyn projede mezi mosty 24 tisíc aut. Most je dlouhý 17,5 kilometru. A závodníci dostanou gigantickou dávku větru. Vozovka je totiž 65 metrů nad hladinou vody a očekává se vítr o rychlosti dvacet až třicet kilometrů za hodinu. A to už je úkaz, který může v „balíku“ nadělat pořádnou paseku.
„Dánsko je sice rovina, ale díky větru se snadno může proměnit v pořádnou horu,“ směje se Riis. Most velmi pravděpodobně neurčí vítěze, ale může se stát bodem zmaru pro mnoho favoritů ještě dříve, než po třetí dánské etapě z Vejle do Sonderborgu dlouhé 182 kilometrů zamíří Tour de France na svou domácí půdu...
Kde všude už Tour de France startovala: |
---|
1954 Nizozemsko - Amsterdam |
1958 Belgie - Brusel |
1965 Německo - Kolín |
1973 Nizozemsko - Scheveningen (Haag) |
1975 Belgie - Charleroi |
1978 Nizozemsko - Leiden |
1980 Německo - Frankfurt |
1982 Švýcarsko - Basilej |
1987 Německo - Západní Berlín |
1989 Lucembursko - Lucemburk |
1992 Španělsko - San Sebastián |
1996 Nizozemsko - Hertogenbosch |
1998 Irsko - Dublin |
2002 Lucembursko - Lucemburk |
2004 Belgie - Lutych |
2007 Anglie - Londýn |
2009 Monako - Monako |
2010 Nizozemsko - Rotterdam |
2012 Belgie - Lutych |
2014 Anglie - Leeds |
2015 Nizozemsko - Utrecht |
2017 Německo - Düsseldorf |
2019 Belgie - Brusel |