Článek
Už v první etapě 11 kilometrů před cílem se zaskočení cyklisté museli vyhýbat kamionu. Před cílem druhé etapy je pak překvapilo protijedoucí auto, které sice stihlo před pelotonem vycouvat na vedlejší silnici, zmatek v balíku ovšem způsobil hromadný pád, který zraněním odnesl belgický cyklista Maxim Van Gils.
𝐌𝐚𝐱𝐢𝐦 𝐕𝐀𝐍 𝐆𝐈𝐋𝐒 🇧🇪 𝐜𝐨𝐧𝐭𝐫𝐚𝐢𝐧𝐭 𝐃'𝐀𝐁𝐀𝐍𝐃𝐎𝐍𝐍𝐄𝐑 𝐋'É𝐓𝐎𝐈𝐋𝐄 𝐃𝐄 𝐁𝐄𝐒𝐒È𝐆𝐄𝐒 !!! 🤯😢
— Cyclisme Belge 🇧🇪 (@LeCyclismebelge) February 6, 2025
Il a chuté suite à une voiture qui est apparue sur le parcours 🤕
Bravo à l'organisation 👏😡#EDB2025 pic.twitter.com/RECAXDr8Vq
Pořadatelé dostali od Asociace profesionálních cyklistů (CPA) poslední varování. Jenže ani to nepomohlo. Organizátoři nedokázali správně uzavřít trať ani ve třetí etapě a cyklisté se krátce po startu potkali s dalším automobilem na kruhovém objezdu.
To už byla poslední kapka. Hned deset týmů, celkem 63 jezdců, se sebralo a závod opustilo. „Považujeme to za nepřijatelné a rozhodli jsme se nepokračovat v etapě, protože upřednostňujeme bezpečnost našich závodníků,“ vysvětloval například Soudal Quick-Step, v jehož sestavě figuroval i Josef Černý.
Every single day at Etoile de Besseges… #EDB2025 pic.twitter.com/Qo5iXf6WfF
— Lukáš Ronald Lukács (@lucasaganronald) February 7, 2025
Skončil i druhý z českých zástupců Tomáš Kopecký, jenž hájil barvy domácího Unibetu. A jeho parťák Axel Huens se pak pro francouzský deník Ouest-France otevřeně rozpovídal o tom, co se během pátečního odpoledne dělo na trati.
„CPA organizátory varovala: Ještě jeden problém a končíme. Ale hned na začátku etapy jsme narazili na další auto. Hlasovali jsme, tři jezdci zastupující peloton chtěli zastavit. Měli jsme zastavit, ale pořadatelé si udělali, co chtěli,“ líčil 23letý francouzský cyklista.
Our team is one of the several that have decided to retire from today’s #EDB25 stage due to several incidents over motor vehicles being allowed onto the race course.
— Soudal Quick-Step Pro Cycling Team (@soudalquickstep) February 7, 2025
We find this unacceptable and decided not to rejoin the stage as we prioritise the safety of our rides and staff.
Organizátoři jezdcům prý dokonce pohrozili. „Vyhrožovali nám, že závod definitivně zmizí, pokud se znovu nerozjedeme,“ prozradil. Na to většina domácích týmů slyšela a 78 cyklistů, z toho 50 francouzských, se dostalo do cíle. „Ale nechápu, že nám vůbec mohli dát na výběr. Buď měli skončit všichni, nebo nikdo,“ mínil Huens.
„Nejsme tu od toho, abychom obtěžovali pořadatele, ale je potřeba říct, že takové incidenty jsou nebezpečné. Když vyjede auto ze zatáčky, hrozí to nejhorší. Neměli bychom čekat na smrt,“ prohlásil týmový kolega Kopeckého.
Odstoupil i průběžný lídr Paul Magnier z Quick-Stepu, do žlutého trikotu se po pátečním triumfu ve spurtu převlékl Belgičan Arnaud de Lie, jenž pokračoval navzdory tomu, že drtivá většina jeho parťáků z týmu Lotto se rozhodla skončit.
UCI statement regarding two incidents involving motor vehicles at l’Étoile de Bessèges – Tour du Gard - https://t.co/HorJQ9dQ85 pic.twitter.com/EoFW5NV9P9
— UCI_media (@UCI_media) February 7, 2025
„Přes vysílačku jsme slyšeli, že kdybychom nerestartovali, byl by to definitivní konec Etoile de Besseges. To mě opravdu zasáhlo. Bezpečnost jezdců je na prvním místě, absolutně. Auto na trati je nepřijatelné. Ale zároveň mohou závody jako tyto existovat jen díky jezdcům. A díky těmto organizátorům máme příležitost žít naši vášeň,“ říkal De Lie smířlivě pro týmový web.
Organizátorům mohou hrozit postihy, neboť problémy začala vyšetřovat i Mezinárodní cyklistická unie. „Bezpečnost jezdců bereme mimořádně vážně,“ uvedla s tím, že byla přijata opatření, aby se podobné události neopakovaly. Tradiční francouzský závod by měl pokračovat ve výrazně okleštěném složení, do cíle zbývají ještě dvě etapy.