Hlavní obsah

Totální selhání organizátorů. Na trati se objevil kamion i auta, polovina pelotonu končí

Aktualizováno

K naprosto neomluvitelnému selhání organizátorů došlo na cyklistických závodech Etoile de Besseges ve Francii. Během každé z prvních tří etap 55. ročníku tradičního klání se totiž na trati objevilo motorové vozidlo, které tam absolutně nemělo co dělat. A tak není divu, že týmům a samotným jezdcům po třetím takovém incidentu došla trpělivost. Téměř polovina pelotonu se rozhodla odstoupit.

Foto: Profimedia.cz

Organizátoři budou chtít na páteční fiasko co nejrychleji zapomenout

Článek

Už v první etapě 11 kilometrů před cílem se zaskočení cyklisté museli vyhýbat kamionu. Před cílem druhé etapy je pak překvapilo protijedoucí auto, které sice stihlo před pelotonem vycouvat na vedlejší silnici, zmatek v balíku ovšem způsobil hromadný pád, který zraněním odnesl belgický cyklista Maxim Van Gils.

Pořadatelé dostali od Asociace profesionálních cyklistů (CPA) poslední varování. Jenže ani to nepomohlo. Organizátoři nedokázali správně uzavřít trať ani ve třetí etapě a cyklisté se krátce po startu potkali s dalším automobilem na kruhovém objezdu.

To už byla poslední kapka. Hned deset týmů, celkem 63 jezdců, se sebralo a závod opustilo. „Považujeme to za nepřijatelné a rozhodli jsme se nepokračovat v etapě, protože upřednostňujeme bezpečnost našich závodníků,“ vysvětloval například Soudal Quick-Step, v jehož sestavě figuroval i Josef Černý.

Skončil i druhý z českých zástupců Tomáš Kopecký, jenž hájil barvy domácího Unibetu. A jeho parťák Axel Huens se pak pro francouzský deník Ouest-France otevřeně rozpovídal o tom, co se během pátečního odpoledne dělo na trati.

„CPA organizátory varovala: Ještě jeden problém a končíme. Ale hned na začátku etapy jsme narazili na další auto. Hlasovali jsme, tři jezdci zastupující peloton chtěli zastavit. Měli jsme zastavit, ale pořadatelé si udělali, co chtěli,“ líčil 23letý francouzský cyklista.

Organizátoři jezdcům prý dokonce pohrozili. „Vyhrožovali nám, že závod definitivně zmizí, pokud se znovu nerozjedeme,“ prozradil. Na to většina domácích týmů slyšela a 78 cyklistů, z toho 50 francouzských, se dostalo do cíle. „Ale nechápu, že nám vůbec mohli dát na výběr. Buď měli skončit všichni, nebo nikdo,“ mínil Huens.

„Nejsme tu od toho, abychom obtěžovali pořadatele, ale je potřeba říct, že takové incidenty jsou nebezpečné. Když vyjede auto ze zatáčky, hrozí to nejhorší. Neměli bychom čekat na smrt,“ prohlásil týmový kolega Kopeckého.

Odstoupil i průběžný lídr Paul Magnier z Quick-Stepu, do žlutého trikotu se po pátečním triumfu ve spurtu převlékl Belgičan Arnaud de Lie, jenž pokračoval navzdory tomu, že drtivá většina jeho parťáků z týmu Lotto se rozhodla skončit.

„Přes vysílačku jsme slyšeli, že kdybychom nerestartovali, byl by to definitivní konec Etoile de Besseges. To mě opravdu zasáhlo. Bezpečnost jezdců je na prvním místě, absolutně. Auto na trati je nepřijatelné. Ale zároveň mohou závody jako tyto existovat jen díky jezdcům. A díky těmto organizátorům máme příležitost žít naši vášeň,“ říkal De Lie smířlivě pro týmový web.

Organizátorům mohou hrozit postihy, neboť problémy začala vyšetřovat i Mezinárodní cyklistická unie. „Bezpečnost jezdců bereme mimořádně vážně,“ uvedla s tím, že byla přijata opatření, aby se podobné události neopakovaly. Tradiční francouzský závod by měl pokračovat ve výrazně okleštěném složení, do cíle zbývají ještě dvě etapy.

Související témata: