Článek
„Otázka předjíždění cyklistů je hlavně o skutečnosti, že každý v sedle není profesionál. Na kole jezdí starší lidé třeba jenom na nákup, nebo rodina s dětmi. Proto je důležité držet bezpečný odstup," vysvětluje Roman Kreuziger, sám otec dvou dcer, v narážce na skutečnost, že v Česku jsou obětí nehod za rok čtyři tisíce cyklistů.
Během pandemie koronaviru v minulých dvou letech navíc došlo k dramatickému nárustu počtu cyklistů. Podle výzkumu WeLoveCycling.cz jezdí na kole ve věku od patnácti let jednapadesát procent populace alespoň několikrát za rok. Drtivá většina přitom na kolo usedá hlavně kvůli relaxaci a prospěšnosti jízdy v sedle pro vlastní zdraví.
Zásadní měrou narostl počet cyklistů ve velkých městech. Ovšem pětačtyřicet procent lidí se na kole ve městě necítí bezpečně. „Chybí větší vzájemný respekt," podotýká Roman Kreuziger.
Není divu, že elitní čeští cyklisté v čele právě s nynějším sportovním ředitelem World Tour týmu Bahrain Merida apelují na zvýšení bezpečnosti.
Není bez zajímavosti, že v rámci hospitalizovaných účastníků dopravních nehod v celé Evropské unii tvoří cyklisté třicet procent. Za pětadvacet procent nehod přitom může nedostatečná vzdálenost při předjíždění cyklistů.
Jaká je nejlepší prevence k eliminování rizik spojených s cyklistikou? Samozřejmostí pro všechny cyklisty by měla být cyklistická helma. Ta je v Česku pro děti do osmnácti let povinná, v případě dospělých je užití ochrany hlavy v sedle kola dobrovolné, ale uvažuje se o uzákonění i pro dospělé osoby.
Vítaným doplňkem je užití cyklistických rukavic, které při pádu eliminují nepříjemné následky karambolu. Samozřejmostí by měly být doplňky zajišťující, aby každý v sedle byl dostatečně viděn.
Na kole by tudíž neměly chybět přední i zadní světla, která se dnes vyrábějí v podobě moderní možnosti nabíjení přes USB. Cílem je upozornit na sebe a dostat se co možná nejrychleji do zorného pole řidičů vozidel. Vhodné je vylepšit kolo o reflexní prvky a umístit je třeba na pedálech či kotnících, protože ostatní účastnici provozu budou vnímat pohyb více než na statistických součástkách kola.
Primárně by pak všichni v sedle měli reálně odhadnout svoje síly. Jezdit kupříkladu s dětmi začínajícími na kole mimo cyklostezky v městských aglomeracích není příliš rozumné, stejně tak by mělo být samozřejmostí vyhodnocení vlastních fyzických sil.
„Klíčové v rámci přepravy na kole po silnicích je dodržování odstupu 1,5 metru, což sníží počet nehod," podotýká důrazně Roman Kreuziger v připomínce skutečnosti, že povinný odstup dokonce schválila vláda.
Důvodem prosazování vzdálenosti je tzv. vzduchová vlna, která může cyklistu doslova srazit z kola. V případě nepřiměřené rychlosti spojené s těsným průjezdem u cyklisty jde o vskutku děsivou kombinaci. V případě nákladních vozidel či autobusů ani nemluvě. „Zásadní je vzájemný respekt, ohleduplnost," připomíná bývalý elitní závodník Roman Kreuziger.