Článek
Düsseldorf (od našeho zpravodaje) – Zatímco Oktagon si v Česku a na Slovensku za několik let působení na trhu (od roku 2016) na tamní podmínky už zvykl, v Německu tomu tak zatím není. Expanze sice šlape jako hodinky a organizace vyprodává jednu zdejší arénu za druhou, jsou tu však mnohdy nečekané nástrahy. Divák o různých peripetiích mnohdy nemá ani tušení.
„V Německu musíme bojovat za to, že MMA je normální sport. Je tu jiná legislativa a pravidla, která u nás neplatí. Jsou například extrémně striktní v tom, jak jsou židličky rozmístěny v hale. Když to není například 120 centimetrů, ale jen 115, tak ani nedovolí otevřít dveře. Je to mnohem složitější. V Česku a na Slovensku se umíme dohodnout, naše obličeje fungují, ale tady to použít nejde. Berou to tu jako byznys,“ povídá Neruda.
Zvláštnosti se týkají i návštěvníků akcí. Drtivá většina turnajů je přístupná lidem starším osmnácti let. V Česku či na Slovensku znovu něco nevídaného. „Někde v Německu je to od osmnácti, jinde zase od šestnácti let. Na bráně stojí policie, která mladší lidi nepustí. Dokonce když nám chtěl pomáhat i můj synovec a nebylo mu osmnáct, tak nemohl přijít. Německo je zvláštní v tom, že sem vstupuje politika,“ pokračuje.
„Měli bychom tu úroveň snížit alespoň o čtyři roky, protože to je něco, co mladí lidé mají sledovat, a potřebujeme, aby to sledovali. Měli by se dívat na tyhle zápasy, protože věřím, že je to normální sport jako box či kickbox. Nechápu, proč bychom to měli vysílat až po 11. hodině večerní,“ povídal na konci loňského roku Ondřej Novotný, další ze zakladatelů organizace.
Nové území však přináší i nové pořádky. „Pro Němce je MMA stále hodně nové, bojí se. Je to pro ně brutální sport. Mají myšlení jako u nás lidé někdy v roce 2016. U nás se to změnilo a děje se to i tady. Začátkem velké změny je naše spolupráce s RTL (německá soukromá televize). Dávají tím razítko a ukazují, že je to v pořádku a bezpečné. Je to přesně ta cesta, jak bychom měli nabrat miliony fanoušků,“ má radost Neruda, slovenská tvář Oktagonu.
Právě spolupráce s německými předními značkami a televizními stanicemi je cesta k lepším zítřkům. Oktagon díky tomu bohatne, získává na popularitě, a především zažívá větší zájem fanoušků. Budiž důkazem i další vyprodaná hala, tentokráte téměř patnáctitisícová PSD Bank Dome v Düsseldorfu.
„Abychom se stali seriózními, musíme být minimálně půl roku či rok na RTL. Teď byl například i Christian Eckerlin komentovat na RTL zápas bundesligy. Kerim Engizek byl na fotbale v Dortmundu. V drtivé většině případů je to sice naše iniciativa, ale zároveň chceme propojovat všechny světy, abychom naše zápasníky dostali mezi lidi. Spolupráci s RTL zmiňujeme i při jednání s partnery. Říkáme, že jsme super produkt, který vyprodává všechny haly. A jejich odpověď? Zmiňují, že je to furt MMA,“ mrzí Nerudu.
Na MMA zápasy se dokonce nedá v Německu ani sázet, což by do budoucna už platit nemuselo. Organizace by znovu mohla zbohatnout. „Možná se to ani neví, ale platíme logisticky-právní skupinu, která pracuje na tom, aby se toto opatření změnilo. Pro nás by to znamenalo další miliony,“ poodkrývá zčásti karty Neruda.
Pokračování německé expanze Oktagonu přijde na řadu právě 1. února v Düsseldorfu, kam se česko-slovenský gigant vydává vůbec poprvé. Má už za sebou například štace ve Frankfurtu, Oberhausenu či Mnichově.