Článek
Chcete cheeseburger? Tak ujděte alespoň 5,4 kilometru, nebo uběhněte 4,2 kilometru, posílá stánkař své zákazníky na trať. Pán by si dal ještě trochu kečupu? Tak to bude ještě půl kilometru navrch. S nikým se nemazlí a peníze sveřepě odmítá. Není to ale žádný samaritán, on už má své jisté. Jeho platí portugalská společnost bojující proti obezitě a marketingová agentura. A jeho vozítko „Moving Food Truck" má Portugalce poučit o kaloriích v nejčastěji konzumovaných jídlech, jako jsou pizzy, hamburgery nebo slazené nápoje.
„Chtěli jsme upozornit na znepokojující paradox: Ve stále větší míře se objevují různá pojízdná občerstvení, ale i restaurace na kolech, takže stále více lidí nemusí vykonat v podstatě vůbec žádný pohyb, aby se dostali ke svému jídlu," říká Victor Afonso, ředitel kreativní agentury, která o projektu také natočila video. Světový potravinový program při OSN označuje Portugalsko jako zemi s alarmující mírou obezity.
Někteří potenciální zákazníci se jednoduše odmítli kvůli jídlu hýbat a odešli. Většinou ale zvedli hozenou rukavici, takže celkově proběhl zkušební provoz úspěšně. „Prodali jsme 20 cheeseburgerů, 32 kousků pizzy a 50 pohárků nápojů v úhrnech za 110, 211 a 85 kilometrů. Naši zákazníci celkem zdolali 406 kilometrů. To není na jeden den vůbec špatné," pochvaluje si inovativní stánkař.
DEFINICE podle Světové zdravotnické organizace (WHO) |
---|
nadváha: BMI vyšší nebo roven 25 |
obezita: BMI vyšší nebo roven 30 |
Průzkum VZP říká, že 55 % obyvatel ČR má problémy s nadváhou nebo obezitou. |
Projekt nadchnul dokonce i portugalského ministra zdravotnictví, který pořízené video plánuje používat na školách jako pomůcku při výuce. A investoři projektu vážně uvažují o jeho oficiální, celoroční verzi. Misi se totiž podařilo naplnit, a to pochopitelným, účinným způsobem, při němž nechyběla ani zábava. A co byste byli pro svůj hamburger ochotni udělat vy?