Hlavní obsah

TEST: Čelovka Fenix HM51R Ruby ‒ české stopy v historii světové produkce

Praha

Tato příjemná čelovka se prodává v tradiční černé barvě tvrzeného těla z leteckého hliníku. Stejně tak by ale mohla nést barvu české trikolory. Tahle stopa v produkční řadě výrobce nejrůznějších speciálů do drsného prostředí vymáhání práva je totiž vyloženě česká. Jak se to mohlo stát? Máme být na co hrdí?

Foto: David Grešák - Kronium.cz

Čelová svítilna HM51R Ruby - česká stopa ve světě běžeckého osvětlení.

Článek
Fotogalerie

Jestli vám typové označení nové čelové svítilny něco připomíná, tak máte pravdu. A nejenom označení. Tělem je také hodně podobná své předchůdkyni HM50R. Nepopiratelně z ní vychází, ovšem jakým způsobem! Český výhradní zástupce značky ‒ Kronium.cz se jako specialista na svítilny hluboce zamyslel a na základě svých zkušeností a také přání a doporučení svých zákazníků navrhl parametry modifikované svítilny, která by tak svým uživatelům měla vycházet vstříc ještě více než jakákoli jiná. A kdo ví, možná jste se na novém nápadu podíleli i vy!

Starou dobrou tradicí u značky s bájným opeřencem ve štítě je odolné tělo s certifikací IP68. Čelovka je tak do značné míry nárazuvzdorná a vodě do dvou metrů hloubky odolná. U novějších typů světlometů této značky jsme si už zvykli i na komfort v podobě přímého dobíjení přes micro USB port, takže odpadávají neustálé nákupy nových baterií nebo šroubování a výměny akumulátorů.

Foto: René Kujan, Sport.cz

Čelová svítilna HM51R Ruby - dobíjení pomocí micro USB.

René Kujan

Na první pohled také zaznamenáte posun ke sportu. Čelenka, na níž je tato svítilna uchycena, má kromě atraktivního vzhledu díky kombinaci tmavě šedé a oranžové také reflexní prvky a logo plus zdaleka viditelnou perforaci pro ještě větší odvětrávání potu z čela. Samotná svítilna je opět usazena v bytelném gumovém držáku, z nějž jde vyprostit, takže lze HM51R používat i jako ruční svítilnu. Její všestrannost ještě podtrhuje magnetické víčko bateriového prostoru. Svítilnu tak můžete uchytit na jakýkoli magnetický povrch ‒ na futro chaty, z níž vybíháte na svůj oblíbený horský trail, na karosérii auta... nebo s pomocí čelovky můžete magneticky lovit klíč od domu, jenž vám spadl do kanálu.

Foto: René Kujan, Sport.cz

Čelová svítilna HM51R Ruby - čelová i ruční svítilna.

René Kujan

Ale teď už k samotné svítilně: Má jeden boční (resp. horní, záleží na úhlu pohledu) gumový spínač, kterým se řídí úplně všechno. Pod českou taktovkou došlo hned tady k několika změnám. Tak třeba indikační světélko hlásící stav nabití akumulátoru po krátkém stisknutí („nakliknutí") získalo logičtější zelenou a červenou barvu. Když zelená svítí, je šťávy více než 85 %. Následuje zelené blikání, červený svit, a když už i červená bliká, víte, že zbývá méně než čtvrtina kapacity.

Foto: René Kujan, Sport.cz

Čelová svítilna HM51R Ruby - indikace stavu akumulátoru.

René Kujan

Co je zajímavé ve srovnání s předchůdkyní padesátkou, je, že i když je jednapadesátka poněkud větší (prodloužení kvůli magnetické koncovce), je celkově lehčí, má neutrální bílou barvu (takže tolik nezkresluje barvené vnímání terénu a nezplošťuje ho) a dosvítí ještě o pět metrů dál. Oproti padesátce se také změnila elektronika. Ta teď řídí výkon tak, že jej do poslední chvíle drží na nastavené úrovni. Samozřejmě je to vykoupeno tím, že „umírá" o něco dříve než HM50R, která postupným snižováním výkonu dbala o co nejdelší svit.

Foto: svitilny-fenix.cz

Čelová svítilna HM51R Ruby - porovnání dvou různých režimů.

svitilny-fenix.cz

PLUSY
odolné tělo s certifikací IP68
plnohodnotné dvoubarevné světlo
elektronika udržující stabilní výkon
neutrální bílá barevně nezkresluje a nezplošťuje osvětlovaný terén
magnetická koncovka
použití jako čelovka i jako ruční svítilna
přímé nabíjení pomocí micro USB
neomezené natáčení v gumovém držáku
červeno-zelená indikace stavu akumulátoru
7 světelných režimů s pamětí naposledy zvoleného pro obě barvy
lze použít i lithiovou baterii CR123A
nová, vylepšená čelenka
MINUSY
po delší době může gumový držák tlačit
HMOTNOST
77 gramů (komplet včetně akumulátoru)
51 gramů (samotná svítilna s akumulátorem)
CENA
1699 korun
Foto: svitilny-fenix.cz

Čelová svítilna HM51R Ruby - zachovává přirozené barvy, nepotlačuje trojdimenzionalitu.

svitilny-fenix.cz

Česká stopa pokračuje: V reflektoru najdete kromě bílé high-endové LED Cree XP-G3 také dvě červené diody Everlight. Ty poskytují trvalý svit, blikání s pravidelnou frekvencí nebo vyblikávání S-O-S v Morseově abecedě. A bonbonek navíc: K červenému světlu se nemusíte proklikávat v zacyklené posloupnosti nadefinovaných režimů, spustíte jej kdykoli hned z vypnutého stavu. Stačí double-click. Čelovka si navíc pamatuje naposledy použitý režim jak u červeného, tak u bílého světla. To má mimochodem čtyři režimy o světelném toku 3-30-150-500 lumenů. Nejsilnější režim použijete asi jen v případě, kdy budete potřebovat opravdu hodně posvítit do daleka nebo na sebe na silnici opravdu výrazně upozornit. Na jakýkoli druh běhu v jakémkoli terénu je režim o 150 lm naprosto dostačující. Na něj zvládne čelovka fungovat necelé tři hodiny. Na nejnižší 110 hodin a červená vám vydrží svítit 30 hodin.

Foto: René Kujan, Sport.cz

Čelová svítilna HM51R Ruby - detail reflektoru.

René Kujan

Po pár desítkách kilometrů naběhaných s padesát jedničkou se dmu národní pýchou a hrdostí. Pěkně to ti Češi vymysleli! Když už jsem si myslel, že gumová čelenka ‒ kdy byla vylepšována snad s každým dalším modelem od Fenixu ‒ už ideálnější být nemůže, zase mě výrobce překvapil. Ale to je jen taková drobnost. Za skvělý tah považuji především nápad s červeným světlem, které lze použít v situacích, kdy nechcete někoho nepříjemně osvítit nebo chcete být nenápadní, a přesto sami ještě něco vidět, ale i jako „zadní světlo" při běhu po frekventovanějších cestách nebo jako „koncové světlo" běžeckého kamiónu, když běžíte ve skupině. Elegantní řešení okamžitého přístupu k červenému světlu bez překlikávání je samo o sobě na státní vyznamenání, stejně tak paměť na naposledy použitý režim v bílé i červené variantě. I změna indikačních LED v tlačítku na červené a zelené je, myslím, cesta správným směrem a mezinárodně dobře srozumitelná.