Článek
Terrex drží basu s ostatními svými bratry a sestrami z klanu Boost. Také tady, i když v menší míře, najdete mezipodešev z bílých energetických kuliček, které dobře tlumí, pruží a zároveň mají rozumnou míru ztráty energie během tohoto procesu. Podešve také patří do rodiny. Firma se i zde rozhodla pro osvědčený Continental. A pro obrovské zuby na něm.
Pata je zkosená a má dvě ostré příčné lišty pro snadnější kontrolu rychlosti v blátě, písku nebo na štěrku. Zuby tvoří dva segmenty propojené do excentrického písmene V. Jsou dostatečně daleko od sebe, aby se dalo mluvit o „samočistící" podešvi (bahno a jiné nečistoty nemají tendenci podrážku zanášet) a dostatečně blízko u sebe, aby poskytly vynikající stabilitu v náročném terénu.
Oranžová vložka je, jak už to tak u terénních speciálů bývá, nevyjímatelná, přilepená napevno k botě. Zamezuje se tak jejímu nechtěnému posunu nebo muchlání, krabatění, když vám do boty nateče voda, vnikne písek a podobně.
Textilie svršku je přesně podle mého gusta. Je dostatečně robustní, aby odolala ostrým kamenům či větvím a zároveň dostatečně prodyšná, aby z ní mohla vytéct voda, když proběhnu potokem nebo větší louží. Velká část svršku je po obvodu obehnána zpevňujícím lemem. Pata je naopak poměrně měkká. Její stabilitu při prudkých změnách směru pohybu nebo při prudkých dopadech v nerovném terénu zajišťuje mezipodešev. Ano, ten robustní oranžový kus tvrdé pěny. A nutno říci, že svou úlohu plní dokonale. Drží nohu maximálně vystředěnu v ose pata - kotníky a tím pomáhá předcházet zvrtnutí.
Dovolí udržovat maximální možnou rychlost
Špička je obrněna hned natřikrát, a tak z této strany nehrozí nic nepříjemného. Jazyk je všitý obvodově, což mu nedovoluje sklouznout nikam, kam nepatří, ani když jde do tuhého, řídkého či mokrého. Jeho límec tvoří pruh materiálu EVA (etylén-vinyl acetát; vyrábějí se z něj například také lepší karimatky), takže z této strany je měkoučko zaručeno.
Zavazování je řešen systémem „rychlé tkanice" (speed lace), tedy odolné šňůrky zavazované rychlosvorkou. Přečnívající konec tkanice se provléká pod gumičku umístěnou na nártní části boty - nese označení Lace Bungee. Délku šňůrky lze upravovat, zkrátit dle přiloženého návodu.
Celkově bota velmi dobře vede bez ohledu na terén. Naběhal jsem v ní zatím asi stovku kilometrů ve štěrku, bahně, na podmáčené trávě a mezi kameny. Absolvovala s námi i výběh na Sněžku a cestu zpět. Skvěle sedí na noze a odolává všem nástrahám terénu. Dovolí vám i ve velmi náročných podmínkách udržovat maximální možnou rychlost, v tomto směru je to skvělý parťák. Dobře drží za mokra i za sucha, je odolná.
Je velké plus, že je to bota tvrdá, a zároveň trochu také mínus. Samozřejmě, každý máme jinou nohu a každému sedí něco jiného. Já jsem s botou velmi spokojen do cca 15 kilometrů rychlého běhu. Pak mne začíná trochu dřít vnitřní šev upevňující první šněrovací očko a achilovka těsně nad patou. Možná ale všechno spraví tlustší ponožka, která přijde na řadu v chladnějších měsících. Zůstáváme přátelé a běháme spolu v terénu kratší, rychlejší trasy.
PLUSY |
---|
skvěle drží jak na noze, tak na podkladu |
umožňuje vysoké rychlosti i v náročném terénu |
rychlé zavazování (usnadní například vysypávání písku či kamínku) |
dobrý mix odolnosti a prodyšnosti svršku |
nekonvenční stabilizátor paty |
MÍNUSY |
na některých místech až příliš tvrdá (svršek, podrážka je excelentní) |
CENA |
cca 4200 korun |