Článek
Adizero Boston je už pátou generací v řadě u boty ověnčené jménem městského maratónu patřícího do World Marathon Majors neboli Big Six, chcete-li. A zároveň je první generací Bostonu v energizujícím provedení, tedy v řadě Boost, s mezipodešví z kapslí z „energetické" pěny, jež má dobře tlumit nárazy i dobře pružit, vracet energii zpět. Zní to trochu jako protimluv, a tak jsem zvědavý, jak to nakonec bude vypadat v praxi.
Jinak také registruji výrobcův údaj, že pěna Boost by měla vydržet extrémní teploty v kladných i záporných hodnotách. Už se těším na pořádnou zimu! Zatím jsem je zkoušel v našich podmínkách a na jižním pobřeží Francie s poněkud vyššími teplotami.
Přítel i protivník?
Boty mne na první pohled a pohmat velmi potěšily i otrávily. Jsou krásně lehké a, vynechám-li oblast špičky a paty, v podstatě průhledné. Budou tak krásně větrat, odvádět pot i vodu! Nejsem sám, kdo i do velmi mokrých destinací vyráží zásadně bez „zázračných" membrán a má raději, když má voda kudy rychle odtéci. Poněkud přiotráven jsem byl zjištěním, že boty mají na můj vkus poměrně úzkou špičku. To já zase nerad. Má příčná klenba chodidla chce prostor pro svou práci!
Pohled shora
Rychle jsem se ale uklidnil, když jsem zjistil, že to nebude tak hrozné. Svršek boty je střižen z lehké a vzdušné síťoviny, která je v přední části decentně podšita jemnější síťovinou. Střední část je pouze meshová. Pata je vyztužená, s plnou textilií. Špička je dále zpevněna pruhem umělého semiše. Po obvodu kotníku najdeme pohodlné vyměkčení. U Adidasu vsadili, dle mého skromného názoru, na poměrně zajímavý a dobrý model zpevnění nártu. Dnes bývá zvykem, že běžecké adidasky mají firemní logo tří pruhů přeměněno zároveň do pásků zpevňujících běžcův nárt. U Bostonu se tak podařilo pěkně skloubit design s funkčností. V rámci testu se mnou boty pobývaly také v mořské vodě ‒ zcela bez následků; dokonce i lepení špiček neseznalo žádnou újmu.
Dírky na tkaničky jsou poměrně nahusto, najdeme je celkem v osmi řadách, takže možností, jak si upravit sevření boty, je více než dost. Jazyk je u Bostonů přišit pouze v přední části. Dále ho ploché tkaničky přidržují pomocí jednoho očka. Tady by mohly vznikat problémy s posunem a případným dřením jazyku na nežádoucích místech, ale při testování kupodivu nikdy nenastaly.
Pohled zdola
Podešev má na svědomí již osvědčená firma Continental, stejně jako možná pneumatiky u vašeho vozu. I zde se osvědčily. Po 114 naběhaných kilometrech by se po řádném omytí daly prohlásit za v podstatě zcela nové. Tuhost podešví zajišťuje Torsion System, který dovoluje velmi snadný ohyb špičky boty, ale zbytek boty udržuje na ohyb i krut stabilní. Samozřejmostí je zde asymetrické zkosení podešve pod patou. Vyjímatelné vložky jsou z měkké EVA pěny.
ZAJÍMAVOSTI |
• Část výtěžku z prodeje modelu jde na fond Boston Runs As One. |
• Na oficiálních stránkách výrobce si za příplatek můžete na každou botu nechat natisknout něco osobního (až 10 písmen nebo čísel). |
Za rekordy!
Boston Boost je bota pro rychlé tréninky a rychlé závody. Běžel jsem v nich dva maratóny a dvakrát za sebou se mi podařilo vylepšit čas. Určitě to není jen botami, ale svůj značný podíl na tom jistě mají. Vše je ale něco za něco. Po závodě jsem byl rád, že je zase můžu sundat (žádné odřeniny nebo puchýře jsem však neměl). Je to asi podobné jako u skalního lezení ‒ čím špičkovější máte lezečky, tím lepší budete a tím méně pohodlné vaše specializované boty budou. Celkově jsem velmi rád, že se mi Bostonky dostaly na nohy. Asi to nikdy nebudou mé nejoblíbenější tréninkové boty, ale při příštích závodech se zase budu spoléhat na ně.
PLUSY |
---|
lehká, rychlá závodní obuv |
velmi prodyšná |
kvalitní zpracování, tradičně dobrý design |
MÍNUSY |
(zvláště pro zastánce minimalismu) ‒ poměrně úzká špička, velký drop (dle našeho okometrického měření 15 mm) |
absence reflexních prvků |
méně stabilizovaný jazyk |
CENA |
i výrazně pod 3 000 korun |
TESTOVALI JSME TAKÉ: