Hlavní obsah

Baterky, články, akumulátory... Kdo se v tom má vyznat? Jak vybrat správnou baterii?

Praha

Mnozí z nás si ještě pamatují doby, kdy si ti nejšikovnější vyráběli čelové svítilny z předních světlometů jízdních kol. Doba už trochu pokročila, takže dnes není problém sehnat odolnou běžeckou čelovku s výbornými parametry, a dokonce za slušné peníze. Ještě trochu větší alchymií, než je výběr té nejsprávnější svítilny, bývá výběr čím nový přírůstek nakrmit, jaké baterie jsou nejlepší. A právě s tímto výběrem se vám dnes pokusíme pomoci.

Foto: René Kujan, Sport.cz

Co vybrat? Nabídka je stále širší...

Článek

Od klasických AA a AAA článků, takzvaných tužkových a mikrotužkových baterií se dnes už výrazně ustupuje. Nahrazují je v mnoha směrech lepší a výkonnější baterie. Asi nejpraktičtější variantou jsou dnes dobíjecí články, spousta běžeckých čelovek už bývá osazena i interním akumulátorem, který pro nabíjení stačí připojit ke standardnímu USB/micro USB nebo USB-C kabelu.

Než se ale pustíme do samotných akumulátorů, vyzdvihněme pro začátek ještě kvalitní jednorázové lithiové baterie. Ty můžete mít díky jejich vlastnostem vždy v záloze jako železnou, ještě lépe lithiovou rezervu. Dají se totiž použít i při extrémně nízkých teplotách až minus 30-40° C a jejich skladovatelnost obnáší 10 let, existují ale i kousky s životností i 20 let. To z nich může opravdu činit velice spolehlivý záložní zdroj.

Foto: René Kujan, Sport.cz

Kvalitní lithiové články vám mohou pomoci za extrémně nízkých teplot nebo jako velmi trvanlivá rezerva. (zde 2x CR123A nahrazuje 1x 18650)

„Hitem současného svítilnového světa jsou akumulátory Li-ion a Li-pol. Lithium-polymerové jsou nejčastěji používány v případě přímého vestavění do svítilny. Jejich technologie umožňuje akumulátory lépe tvarovat podle designu svítilny nebo čelovky," upozorňuje David Grešák z obchodu Kronium.cz.

„Lithium-iontové akumulátory jsou vlajkovou lodí dneška, co se týče standardizovaných článků. V současnosti představují to nejlepší z hlediska výdrže, hmotnosti, proudového odběru i poměru kapacita/velikost článku. Nejzastoupenější je v tomto segmentu článek s typovým označením 18650. A pokud například máte v garáži elektromobil Tesla, jezdíte přesně na ně," vysvětluje Jiří Mařan ze specializované firmy Lumilogic.

Nejdiskutovanějším parametrem 18650 je jejich kapacita. Na trhu najdete i mírně podezřelé články honosící se kapacitním údajem někde kolem 10 000 mAh. Nebuďte ale za bloudy! Takzvaná hustota energie je fyzikálně daná a nikdo nemůže do stejné velikosti článku nacpat třikrát tolik energie co ostatní. Na naší dnešní technologické úrovni jsme do článku 18650 schopni vtěsnat maximálně zhruba 3500 mAh. Všechno, co se honosí většími čísly, od ďábla jest!

Proč jsou Li-ion články zatím to nejlepší, co známe? Mají až dvaapůlkrát vyšší hustotu energie než dnes už zastaralé NiMH. Poskytují vysoké nominální napětí kolem 3,6-3,7 V a jsou schopné dodat vysoké proudy. Netrpí samovybíjením ani paměťovým efektem, takže je lez dobíjet v podstatě kdykoli. Vydrží vysoký počet nabíjecích cyklů, jako minimum se uvádí 500. A pokud jste ještě jezdili na tábory a čas od času svou pradávnou lucernu museli zevnitř pořádně vyčistit, oceníte i to, že Li-ion akumulátory vám nevytečou a dají se tak dlouhodobě skladovat přímo ve svítilně.

Foto: René Kujan, Sport.cz

Akumulátory osazené další elektronikou jsou o maličko vyšší...

Pokrokoví výrobci navíc osazují své články všemožnou ochrannou elektronikou. „Moderní akumulátor je chráněn proti vyzkratování, proti přebití (kdyby se vám třeba zbláznila nabíječka, aby to celé nevybouchlo) i proti takzvanému podbití (pokud se článek dostane pod napětí 2,5-2,8 V, mohl by se poškodit)," doplňuje David Grešák.

Foto: René Kujan, Sport.cz

...ale moderní svítilny si s nimi díky pružinovým kontaktům hravě poradí.

Co vlastně znamená typové označení 18650?

První dvě čísla XX650 označují průměr článku v milimetrech. Třetí a čtvrté číslo 18XX0 označuje jeho délku v milimetrech. Všimněte si ale, že kvalitní akumulátory osazené elektronikou bývají o malinko delší. „Je to dáno právě tím, že se i ochranné obvody musejí někam vměstnat, aniž by přišel o své místo samotný akumulátor," říká Jiří Mařan. Protože ‒ jak už víme ‒ od jeho velikosti se odvíjí jeho maximální kapacita. Mírně prodloužený článek nepůsobí v moderních svítilnách žádný problém. Výrobci s něčím takovým počítají a jeden, případně oba póly napájení koncipují do kónických pružin, které se dokáží přizpůsobit jak zcela standardním rozměrům, tak i délce akumulátorů osazených nejrůznější elektronikou.

Foto: René Kujan, Sport.cz

K dispozici už jsou i akumulátory s přímým nabíjením přes micro USB.

Hitem poslední doby se staly akumulátory s vestavěným micro USB konektorem, které je možné nabíjet přímo přes kabel, jaký máte například ke svému telefonu. I tady nám délka akumulátoru ještě nepatrně nabobtná. Pokud si nejste stoprocentně jisti, raději ještě před koupí přímo dobíjeného akumulátoru zavítejte do prodejny se svítilnou, pro níž jej plánujete, a vše řádně odzkoušejte. Tyto moderní články řeší problém svítilen, které nemají integrované nabíjení přímo v sobě.

Foto: René Kujan, Sport.cz

Klasickým externím dobíječkám už pomalu zvoní hrana.

Pár tipů a triků na prodloužení životnosti

♦ Skladujte Li-ion akumulátory nejlépe v teplotách 0-25°C. Dlouhodobé skladování za výrazně vyšších teplot jim může zkracovat životnost.

♦ Pokud používáte akumulátory pravidelně, můžete je bez problémů i po kratším použití dobít na plnou kapacitu. Pokud je však používáte zřídka, je lepší je dlouhodobě skladovat nabité spíše na 20–80 % jejich kapacity.

♦ Neskladujte akumulátory zcela vybité, pokud je během použití vybijete až do vypnutí ochranné elektroniky, tak je poté nabijte alespoň na třetinu. Při dlouhodobějším skladování se tak vyhnete zmiňovanému podbití.

Připraveno ve spolupráci s Kronium.cz.