Článek
„Ze statistik víme, že na prvním místě důvodů odchodu dětí ze sportu jsou dospělí. Jsou to trenéři a rodiče, kteří mají bohužel největší vliv na to, že děti odchází předčasně a velmi často se ke sportu už nevrátí,“ řekla novinářům manažerka sociálních projektů ČBF Michaela Veselá.
„Nejvíce jim vadí tlak na výkon, řvaní a většinou to děti v období puberty zabalí a už to řvaní nedají. I když to řvaní může být ze strany trenéra nebo rodiče motivační, dětem chybí asi zpětná vazba a vysvětlení, proč se to děje. Puberta je často věk, kdy děti ze sportu odchází, a ta čísla jsou hrozivá. Je to třicet procent dětí, což je strašně moc,“ doplnila Veselá.
V klipu s názvem Experiment si zahráli bývalí reprezentační basketbalisté Jiří Welsch, Petr Benda, Ivana Večeřová, trenér Michal Ježdík či rozhodčí Robert Vyklický. Na jeho začátku stojí skupiny dětí, rodičů a trenérů odděleně, na konci se ale spojí dohromady. Autorem scénáře a režisérem byl David Sís.
„Myslím, že je hodně potřeba, aby se to dostalo na veřejnost. Zatím o tom každý ví, ale málo se o tom mluví. Věříme, že díky kampani se to na veřejnost dostane, budou se o tom bavit trenéři i děti a ten problém se začne řešit,“ uvedl Benda, podle nějž opouští sportovní prostředí hlavně děti ve čtrnácti a patnácti letech, což se projevuje v základnách klubů.
Především v nízkém věku by podle Bendy neměli trenéři a rodiče dbát až tak na výsledky a spíše nechat děti sport si užívat. „Pokud dítě začne v deseti a za rok, dva se mu ten sport znechutí, tak už se nejspíš nevrátí, nebo začne hledat jiné alternativy. Primárně chceme, aby děti u sportu zůstávaly. Do 14 a 15 let si pořád chtějí hrát, takže věřím, že tohle je hranice, kdy by se dítě mělo ne hýčkat, ale hodně mu vysvětlovat, mluvit s ním a pak to přijde samo,“ podotkl Benda.
Vedle vzdělávací části je součástí projektu Bez faulu také charita a spolupráce s Kontem Bariéry. Zde se stal tváří projektu například parabasketbalista Mikuláš Hapka.
Projekt Bez faulu je jedním z tzv. CSR (Corporate Social Responsibility) aktivit ČBF. Dalšími sekcemi jsou Vzdělání, edukace a prevence, Basketbal pro všechny, Životní prostředí a udržitelnost a Fair play. Na CSR strategii spolupracuje federace s kluby Kooperativa NBL, Chance ŽBL a CZ Academy.
ČBF se také spojila se značkou Always a v rámci spolupráce spustila kampaň na podporu a motivaci dospívajících dívek. Výsledkem této kampaně je finanční podpora ve výši 150 tisíc korun.