Článek
„Během testů jsem najel tisíce kilometrů. Rozhodně mohu říct, že je nové auto hodně spolehlivé. Vizuálně pro fanoušky je agresivnější," říkal Jan Kopecký, český pilot ve službách Škody. „Fabii R5 se hodně věnovali designéři. Myslím, že je atraktivnější ve srovnání s předešlým modelem," přemítal Michal Hrabánek, šéf Škody Motorsport.
„Z pohledu jezdce se rozhodně pohodlně řídí. A díky turbomotoru je určitě rychlejší, ale nechci se pouštět do srovnání s konkurencí, protože skutečná rychlost se ukáže až při reálné rychlostní zkoušce," říkal Jan Kopecký, český pilot ve službách Škody.
Představení vozu se zúčastnil společně s finským kolegou Esapekkou Lappim. Zatímco Kopeckého čeká primárně český šampionát, jeho stájový parťák ze severu Evropy se zaměří na mistrovství světa třídy WRC2. Ve vybraných závodech jej pak doplní právě Kopecký nebo Švéd Pontus Tidemand, jehož prioritou pro rok 2015 bude Asijsko-pacifický šampionát ještě s vozem Fabia S2000.
„Mojí jistotou je šest závodů domácího mistrovství. S minulým vozem jsme si nastavili laťku hodně vysoko. Nicméně po testech jsem plný očekávání a věřím, že i náš nový vůz je předurčený k úspěchům," přemítal Kopecký, který je úřadujícím šampiónem Asijsko-pacifického mistrovství a evropským mistrem z roku 2014. „Rozhodně do budoucna chceme s novým modelem titul na národní i mezinárodní úrovni. Uvidíme, kdy se podaří daný cíl naplnit," dumal Hrabánek.
Zkoušky na rozličném povrchu
Při testech tovární tým ladil Škodu Fabii R5 ve Francii, Finsku, Španělsku, Itálii, Portugalsku, Rakousku, Česku či Řecku. Postupně vyzkoušel Fabii R5 na sněhu, šotolině i asfaltu.
„Největší extrém jsme zažili právě v Řecku. Jezdí se po skalách, cesty jsou plné velkých balvanů, do toho obrovské teploty. Prostě ve všech směrech enormní zatížení. A právě na spolehlivost byl kladen největší důraz. V tomto směru byla Fabia S2000 nezničitelná. Doufám, že její nástupkyně bude nejen nezničitelná, ale ještě rychlejší. Dosavadní dojmy to potvrzují," říkal Kopecký.
Škoda Fabia R5 je nástupkyní veleúspěšné Fabie S2000, s níž tým vyhrál opakovaně Intercontinental rallye challenge, následně evropský šampionát i Asijsko-pacifický šampionát. Tituly s vozem sbírali jezdci i v nejrůznějších koutech Evropy v rámci národních šampionátů.