Článek
Když v roce 2010 Tomáš Tomeček podruhé za sebou nedokončil Rallye Dakar na jihoamerickém kontinentu, měl chuť se závoděním skončit. Obzvláště když byl přesvědčený, že obě nehody zavinil. Nakonec se, i díky tehdejšímu parťákovi z týmu Brazilci André Azevedovi, přece jen pustil do opravy nabouraného auta. Při ní zjistil, že nehodu, při které se tatra několikrát převrátila, nezpůsobil on, nýbrž nefunkční brzdy na pravém kole. „Sponzoři i kamarádi z týmu tlačili, ať to ještě zkusím. Na Dakar už jsme ale nechtěli, proto jsme se vrátili zpátky do Afriky," popsal Tomeček.
Atmosféru nic nenahradí
Následníka zrušeného afrického Dakaru absolvoval od té doby čtyřikrát a třikrát Africa Eco Race vyhrál. Naposledy před pár dny. „Jsem v Africe spokojený. V Jižní Americe je na můj vkus až příliš lidí. Velice špatně se tam například na úzkých tratích předjíždí. Mám doma manželku, čtyři děti, už nemůžu bláznit," popsal pilot z Příbora na Novojičínsku.
V Africe rád závodí ale i z jiných důvodů. „Atmosféru afrických tratí nic nenahradí, navíc pokud já vím, tak Dakar je jenom jeden a leží v africkém Senegalu," usmíval se třiačtyřicetiletý Tomeček a dodal, že před pár dny skončený Africa Eco Race byl hodně rychlý, ale ne zase tak rozbitý a náročný. „Všechno fungovalo. Jak v organizaci, tak v autě. Trošku nás potrápily zadní brzdy, ale nebylo to nic zásadního. Tatra jela parádně, vedli jsme od první etapy," přiblížil jediný Čech ve startovní listině.
Účastník i zametací partner
Česká stopa je díky Tomečkově Letka Racing Teamu v africké rallye velká. „Chystáme a půjčujeme pořadatelům takzvané zametací vozy Balai, které sbírají rozbitou techniku na trati. I to, že jsem pro pořadatele partner a ne jen jeden z mnoha účastníků, mě na tomto závodě velmi baví," popsal Tomeček, jenž sebou na africký kontinent vzal další čtyři Příboráky: řidiče vozu Balai Petra Kostelníka, mechaniky Pavla Kletenského a Jaroslav Žerdíka a fotografa Patrika Pavlačíka.
„V roce 2013 se v týmu odehrály velké změny. A protože v Příboře už nějaký čas žiju a mám tam kamarády, doplnil jsem tým místními. Postavili se k tomu čelem a zvládli to s živelným nadšením. To už jsem dlouho nezažil," smál se Tomeček, jenž v roce 1995 slavil coby navigátor Karla Lopraise jediné vítězství na legendárním Dakaru. Na bednu se, už jako řidič tatry, dostal ještě v roce 1999, kdy skončil třetí, a v roce 2003. Tehdy skončil za Rusem Čaginem druhý.