Článek
„Byl jsem s Martinem Kolomým pozván před sportovní komisaře, abychom vysvětlili chování na trati," vrací se k situaci z průběhu páté etapy Rallye Dakar 2013 Martin Pabiška, zástupce týmu Bonver Dakar pro komunikaci s ředitelstvím závodu.
Přítomen byl i technický komisař závodu a zástupce ředitele Rallye Dakar Fabien Calvet. „Dorazil na pozvání Aleše Lopraise. Přitom Fabien nemá žádné rozhodovací právo a neurčuje případnou vinu při nějakých incidentech na trati. Rozhodnutí činí nezávislá sportovní komise tří stewardů," říká Pabiška k incidentu, který se měl odehrát v průběhu páté etapy.
„První byla pozvána posádka Aleše Lopraise, protože De Rooy vznesl stížnost směrem k ředitelství závodu, že nemohl předjíždět. My s Martinem Kolomým jsme byli pozváni před komisaře vlastně až druhý den po incidentu. A první otázka byla, proč jsme nepustili Aleše Lopraise," popisuje situaci z vlastního pohledu Martin Pabiška. „Seděli jsme tam před komisaři a styděli se," netají Martin Pabiška, že jeho tým popis událostí v podání Aleše Lopraise značně zaskočil.
„Vysvětlovali jsme, jaká byla situace na trati a jak vzdálení od sebe byli závodníci. Mezi Martinem Kolomým a Alešem Lopraisem byl totiž rozestup přibližně pět set metrů. A vzhledem k tomu, jak se na trati prášilo, nemohl De Rooy jedoucí zase s odstupem za Lopraisem absolutně vidět, kdo jede vpředu. Tudíž je jasné, že Nizozemec nemohl podávat protest na jednání Martina Kolomého. Z nezávislých výpovědí členů týmu Kamaz se tento obraz potvrdil. Tudíž celá situace vznikla na základě přání De Rooye, aby Aleš Loprais před sportovními komisaři vysvětlil, proč nepustil Nizozemce. Paradoxně u komisařů skončil Martin Kolomý," vykládá Martin Pabiška.
Spáčil si při 'záchraně' Lopraise prořízl pneumatiku
Jaký byl závěr jednání? „Martin Kolomý i Aleš Loprais dostali od sportovních komisařů podmínečný trest v podobě patnáctiminutové penalizace na základě závěru, že nesprávně vyhodnotili výzvu k předjíždění. A obě posádky byly upozorněny, že musí respektovat znamení troubení na předjíždění," popisuje situaci očima Bonver Dakar týmu Martin Pabiška. „Absolutně nikdo se nás neptal, proč jsme nepustili Nizozemce De Rooye, jak prezentoval Aleš Loprais. Nebyli jsme vyšetřováni na základě stížnosti nizozemského závodníka," tvrdí Martin Pabiška. „Nebyl jsem v situaci, kdy by mi Aleš Loprais dýchal na záda a byl dvě stě metrů za mnou, kdy bych ho měl pustit," popisuje situaci z vlastního pohledu Martin Kolomý.
Stejně tak další z členů týmu Bonver Dakar pilot Marek Spáčil odmítá, že nechal Aleše Lopraise po jednom pokusu o roztažení jeho porouchané Tatry napospas osudu v poušti. „Šlo o závěr třetí etapy, vpravo od trasy byla Tatra. Poznal jsem podle barvy, že je to Aleš. Musel jsem se trošku vracet. Chtěl jen sundat z duny, kde byl zapadlý v písku feš feš. Dostali jsme ho na pevný podklad a Aleš tvrdil, že si auto spraví sám, abychom jeli. Sami jsme při tahání prořízli pneumatiku. Kdyby řekl, ať ho odtáhneme do cíle, odtáhli bychom ho. Do cíle zbývalo pár kilometrů. Řídili jsme se jeho přáním. Pomohl jsem mu přesně, jak chtěl. Jestli tvrdí, že ne, je to otázka jeho svědomí," předkládá vlastní verzi další problematické situace ze skončeného ročníku dálkové soutěže Marek Spáčil.
„Nechtěli jsme situaci komentovat během závodu, protože Dakar je o závodění. Martin byl v danou chvíli na druhém místě. Nechtěli jsme se rozptylovat malichernou záležitostí. Tímto celou záležitost chceme sprovodit ze světa," říká Martin Macík, nejvyšší šéf týmu Bonver Dakar.