Článek
Měla to být propagační jízda po Čechách, Moravě a Slezsku, při níž měli fanoušci vyprovázet své hrdiny na fotbalové EURO. Alespoň tak znělo vysvětlení, proč pomalovaný vlak pojede do polské Vratislavi pomalu sedm hodin a zastaví v Ostravě i třeba Bohumíně. Prostě retrojízda ve stylu římských hrdinů Pláničky, Puče, Nejedlého a spol. vracejících se z předválečného světového šampionátu v Itálii.
Tehdy zdravily fotbalové hrdiny desetitisícové špalíry lemující trať od Domažlic přes Plzeň a Beroun až do Prahy na Willsonovo nádraží, tentokrát se přišlo v Ostravě rozloučit s Bílkovým výběrem několik stovek fanoušků. Příznivci jim chtěli zamávat, popřát hodně štěstí a třeba se s nimi i vyfotografovat a pár autogramů posbírat.
Na peróně však fanoušci čekali marně. „Museli jsme se řídit instrukcemi, které jsme dostali od vedení a výpravčího. A ten pokyn zněl jasně: Nevystupovat a zůstat na svých místech, protože zastávka bude krátká. Jestliže někdo domlouval jinou režii, my hráči to rozhodně ovlivnit nemohli," vysvětloval po prvním tréninku české reprezentace v polské Vratislavi legionář z Chelsea Petr Čech, co se na kolejích a ve vlaku seběhlo.
Přitom při březnové prezentaci železničního putování zaznělo na ministerstvu dopravy jasně, že reprezentace sice ztratí cestou několik hodin, ale putování do Vratislavi je postavené jako rozlučka s fanoušky, aby jich fotbalisté mohli cestou pozdravit co nejvíc.
„Ale zastávku v Ostravě nikdo nedomlouval. Jestliže někdo organizoval zmiňovanou akci, pak zřejmě na vlastní pěst, protože my jsme dostali přesně opačné pokyny," argumentoval i mluvčí české reprezentace Jaroslav Kolář.
„My z vlaku ani vystoupit nemohli....První důvod byl časový, protože zastávka byla příliš krátká na to, aby hráči mohli podniknout, byť krátkou akci s fanoušky. A druhý důvod byl bezpečnostní," přidával.
„Samo sebou, že je ale mrzuté, když se stane podobná banální hloupost, která lidi naštve. Zvláště, když se zrodí ze špatné komunikace," chápal rozladění mrzutých fanoušků Petr Čech. „My hráči ale respektovali příkazy lidí, kteří řídili vlak," vysvětloval.